اتصال تحقیقات علمی به جهت تجاری سازی محصولات لازم است
به گزارش وبلاگ فروشندگان، نشست هم اندیشی مجمع تشکل های دانش بنیان ایران، کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران و معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور افشین کلاهی، سحر بنکدارپور و علی خیرالدین برگزار گردید.

در این نشست افشین کلاهی ضمن معرفی مجمع تشکل های دانش بنیان ایران و کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان و تشریح فعالیت های آن ها به لزوم ایجاد پایگاه های صادراتی در کشورهای همسایه و بعلاوه کوشش برای ارتباط دانشگاه ها با صنعت و به ویژه شرکت های و مجموعه های بزرگ صنعتی اشاره نمود.
رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان ایران، گفت: تا به امروز در این حوزه ها چندان پیروز نبوده ایم. چراکه، واقعیت این است که راه این راستا از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می گذرد.
کلاهی اضافه کرد: مدتی است که حاکمیت متوجه نقصان های موجود شده و می بینیم که نقش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این زمینه پررنگ تر شده است. از سوی دیگر با مطرح شدن موضوع فراوری دانش بنیان ها امکانات خوبی در اختیار پارک های علم و فناوری و دانشگاه ها قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران تاکید نمود: تنها نکته ای که در این میان حائز اهمیت است اما تا حد زیادی مغفول مانده این است که گرچه شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری مستقرند و به دانشگاه ها وابسته اند؛ اما یک کسب وکارند و با رویکرد و نگاه پژوهشی صرف به نتیجه نمی رسند.
در ادامه معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ایجاد معاونت فناوری و نوآوری در این وزارتخانه اطلاع داد و گفت: چالش هایی مانند کاهش انگیزه جوانان تحصیل نموده، تحصیل نموده های بیکار، کمبود نقدینگی، خالی ماندن جایگاه دانشگاه ها به ویژه در مقطع ارشد، مهاجرت اعضای هیات علمی و … از موضوعاتی هستند که جای نگرانی دارند و به همین علت است که احتیاجمند همکاری با بخش خصوصی و صنعت هستیم.
علی خیرالدین ادامه داد: احتیاج داریم تحقیقات و نیروی انسانی علمی را به صنعت و فضای کسب وکار وصل کنیم و با مهارت آموزی در جوانان این سرزمین انگیزه ایجاد کنیم. از این رو، با اطمینان می گویم این دست تعامل های خروجی مثبتی در پی خواهد داشت.
در این نشست به مواردی چون ارتباط صنعت و دانشگاه، استفاده از ظرفیت های پارک های علم و فناوری ملی و بین المللی، جذب سرمایه گذار و هموارسازی راستا بازاریابی و تجاری سازی محصولات دانش بنیان اشاره شد.
منبع: اتاق بازرگانی ایران