بازگشت ایران به صحنه جهانی صنایع هوایی

به گزارش وبلاگ فروشندگان، دین ویکس مدیر دفتر پروازها در سایت Wego می گوید درپی سفارش ایران برای خرید 114 ایرکرافت از شرکت ایرباس پیش بینی می گردد که ایران به زودی به صحنه بین المللی صنایع هوایی بازگردد.

بازگشت ایران به صحنه جهانی صنایع هوایی

سایت Wego سایت برتر جستجوگر در صنایع هوایی خاورمیانه و آسیا و اقیانوسیه است، درتحلیلی جامع در زمینه تحولات گسترده دربازار بین المللی صنایع هوایی و ارایه رکوردهای تازه در زمینه خدمات راستاهای طولانی بدون وقفه، سفارش 114 ایرکرافت از سوی ایران را نشانه مهمی دانست که حاکی از بازگشت دوباره ایران به بازار دنیای سفرهای هوایی است.

آذرماه امسال- 1394 پس از لغو تحریم ها ایران ایر در صدد خرید 114 هواپیما از شرکت ایرباس برآمد. مدل های خواسته شده اعم از A350-A380-A320-A330 هستند.

سایت Wego بعلاوه درتحلیل جامعی که در زمینه تحولات تازه در صنایع هوایی خاورمیانه و ثبت رکوردهای تازه دنیای ارایه نموده، یادآور شده است که شرکت هواپیمایی امارات با ارایه طولانی ترین راستا هوایی بدون توقف رکورد تازه ای را در بهترین های دنیا ثبت کرد.

طبق همین گزارش این شرکت هوایی از اول فوریه راستا هوایی مستقیم از دبی تا پاناما را به مدت 17 ساعت و 35 دقیقه با بویینگ 777 برقرار نموده است.

دین ویکس دراین باره گفت:صنایع هوایی از 1943 به این سو دچار تحول بسیار شده است. هنگامی که شرکت قنات بلندترین راستا پروازی تجاری خود را درراستا ئرت و کلمبو برقرار کرد. مدت زمان آن پرواز 28-32 ساعت بود و تنها سه مسافر داشت.

به گفته وی خطوط هوایی سنگاپور بعدها با برقراری طولانی ترین راستاهای پروازی برای 100 مسافر و تماما تجاری از سنگاپور به نیوارک این رکورد را شکست ولی تا سال 2013 که دوباره رکورد طولانی ترین راستا هوایی به وسیله شرکت قنات، با پرواز سیدنی به دالاس برای مدت 16 ساعت و 55 دقیقه شکسته شد.

شرکت هوایی امارات هم اکنون پیروز شده است که رکورد تازه ای را برای بلندترین راستا هوایی در اول فوریه 2016 به نام خود ثبت کند.

به گفته ویکس این اقدام به منزله تغییر بازی در نقشه پروازهای هوایی و صنایع مسافرتی است که منظره تازه ای به تغییرات آینده نیز می دهد که احتمالا خطوط هوایی خاورمیانه نقش پررنگ تری دراین تحولات خواهند داشت.

ویکس خاطر نشان کرد که ازمیان 11 پرواز برتر دنیا از نظر بلندی راستا بی وقفه، هشت شرکت متعلق به خطوط هوایی خاورمیانه یعنی امارات، اتحاد، قطر و سعودی است. سرعت گام ها در شکل گیری و رشد شرکت های خطوط هوایی در بعضی کشورهای خاورمیانه و ایجاد راستاهای تازه و ادامه فرایند رشد و نیز راه اندازی راستاهای بلندتر و پروازهای وسیع تر با هواپیماهای بزرگتر با گنجایش تعداد بیشتری مسافر منطقه خاورمیانه را به قطب برتر صنایع هوایی دنیا مبدل نموده است. فرودگاه بین المللی دبی نیز از نظر حجم و تعداد مسافران بین المللی که جابه جا می نماید، بر فرودگاه هیترو لندن پیشی گرفته و مبدل به پرجمعیت ترین فرودگاه بین المللی دنیا شده است.

این تحولات در غیبت درازمدت ایران از صحنه رقابت های دنیای و منطقه ای اتفاق افتاده است. چرا که تحریم های پی در پی صنایع هوایی ایران و شرکت های هواپیمایی این کشور از سوی آمریکا، صنایع هوایی ایران را از جایگاه درخشان خود در صحنه دنیای محروم کرد. دامنه این فشارها به جایی رسید که یاتا انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، تمامی تسویه حساب های شرکت های هواپیمایی با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را که مهم ترین شرکت هوایی ایران است، به حالت تعلیق درآورد.

تأثیر این تحریم ناتوانی فروش بلیت هواپیماهای ایران ایر از سوی آژانس های خدمات هوایی بود. خودداری از فروش سوخت به هواپیماهای فرسوده ایرانی، این شرکت خوش نام ایرانی را که زمانی به خط هوایی خاویار معروف شده بود، به یکی از بزرگترین شرکت های زیان ده ایرانی بدل کرد.

به همین دلیل هواپیماهای این شرکت مجبورشدند در پروازهای خود به کشورهای اروپای غربی، در میانه راه، در یکی از فرودگاه های کشورهای اروپای شرقی سوختگیری کنند؛ به این ترتیب که هواپیما هنگام برخاستن از باند فرودگاه در ایران تمام مخزن سوخت خود را پر می نماید و به مقصد می رسد. در هنگام بازگشت به علت اینکه سوخت مخزن برای پرواز تا تهران کافی نیست، در میانه راه در یکی از فرودگاه های استانبول، بوداپست و یا مجارستان سوخت گیری کند؛ که سوخت خریداری شده گرانتر از قیمت واقعی سوخت هواپیماست و به علاوه شرایط سفر را برای مسافران از مقصد ایرانی به شدت سخت و پرهزینه نموده است.

شرایط سخت و تنگناهای گوناگون سر راه صنایع وشرکت های هوایی ایران در سال های اخیر از این هم شدیدتر شد و درنهایت بازار سفرهای هوایی ایران را عرصه ترک تازی شرکت های عربی و ترک کرد که با تحمیل شرایط خود سودسرشاری را به زیان شرکت های خطوط هوایی ایران و مسافران ایرانی عاید خود نموده اند.

منبع: chn

منبع: کجارو

به "بازگشت ایران به صحنه جهانی صنایع هوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت ایران به صحنه جهانی صنایع هوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید