سن سکته مغزی ایرانی ها، پایین تر از میانگین جهانی

به گزارش وبلاگ فروشندگان، در صورت بروز علائم سکته مغزی این بیماران باید سریعا به بیمارستان دارای توان برخورد با بیمار سکته مغزی مراجعه نمایند. متاسفانه در اهواز فعلا تنها بیمارستان گلستان می تواند این کار را انجام دهد و این در حالی است که باید تعداد بیمارستان های دارای توان برخورد با این بیماران بسیار افزایش یابد.

سن سکته مغزی ایرانی ها، پایین تر از میانگین جهانی

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: سن سکته مغزی در ایران پایین تر از میانگین جهانی است که به نظر می رسد مهم ترین دلیل این اتفاق، سبک زندگی غلط باشد.

دکتر شهرام رفیع در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: سکته مغزی در دو نوع ایسکمیک و هموراژیک رخ می دهد و 85 درصد سکته های مغزی، از نوع ایسکمیک هستند.

وی اضافه نمود: سکته هموراژیک زمانی اتفاق می افتد که یکی از عروق ریز مغزی به دلیل فشارخون بالا یا علل ناشایع دیگر، پاره گردد و خونریزی در مغز رخ دهد که این اتفاق، به سلول های مجاور آسیب می رساند. کنترل فشار معمولا مهم ترین اقدامی است که پس از انجام سی تی اسکن مغزی باید برای این بیماران انجام داد.

این فلوشیپ سکته های مغزی گفت: افراد بالای 65 سال، افراد دچار کلسترول بالا، فشار خون بالا یا دیابتی که تحت کنترل نیست، افراد چاق، کسانی که مصرف سیگار، قلیان و الکل دارند یا دارای سابقه خانوادگی سکته مغزی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این سکته اند.

رفیع مطرح کرد: سکته مغزی ایسکمیک نیز زمانی اتفاق می افتد که لخته ای در یکی از رگ های خونی ایجاد و مانع رسیدن خون به قسمتی از بافت مغز می گردد.

شایع ترین علائم سکته مغزی

وی اضافه نمود: شایع ترین علائم سکته مغزی شامل کج شدن و غیر قرینگی صورت، اختلال در صحبت کردن یا اختلال درک کلام دیگران و فلج شدن یا ضعف یک نیمه بدن است. اختلال دید یا عدم تعادل ناگهانی نیز ممکن است نشانه بروز سکته مغزی باشد.

لزوم افزایش بیمارستان های تخصصی درمان بیماران سکته مغزی

رفیع اعلام کرد: در صورت بروز علائم سکته مغزی این بیماران باید سریعا به بیمارستان دارای توان برخورد با بیمار سکته مغزی مراجعه نمایند. متاسفانه در اهواز فعلا تنها بیمارستان گلستان می تواند این کار را انجام دهد و این در حالی است که باید تعداد بیمارستان های دارای توان برخورد با این بیماران بسیار افزایش یابد.

زمان طلایی درمان سکته مغزی

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه درمان سکته مغزی زمان طلایی دارد، گفت: در گذشته هیچ درمانی برای بیماران دچار حمله حاد مغزی وجود نداشت اما اکنون می توان با تزریق یک آمپول حل نماینده لخته خون، بیمار را درمان کرد.

وی مطرح کرد: تا چهار و نیم ساعت پس از وقوع سکته می توان این دارو را برای بیمار تزریق کرد اما برترین زمان اثر دارو در یک ساعت اول است و در این شرایط مقدار بیشتری از علائم بهبود می یابد. اگر در یک ساعت و نیم اول دارو برای بیمار تزریق گردد، از هر چهار نفر یک نفر کاملا درمان می گردد اما اگر دارو بعد از چهار و نیم ساعت تزریق گردد از هر 14 تا 15 نفر تنها یک نفر بهبود می یابد بنابراین درمان این بیماران کاملا به زمان تزریق دارو بستگی دارد.

رفیع اضافه نمود: در بیمارستان گلستان اهواز هر بیمار که با این علائم به اورژانس مراجعه کند سریعا دستیار تخصصی مغز و اعصاب بر بالین بیمار حضور پیدا می نماید و بیمار دیگر وارد بخش طب حاد نمی گردد. ما مسیر را کوتاه نموده ایم تا در سریعترین زمان ممکن دارو برای بیمار تزریق گردد.

کمتر از 10 درصد بیماران سکته مغزی شانس دریافت دارو دارند

وی مطرح کرد: متاسفانه تنها بخش سکته مغزی خوزستان در بیمارستان گلستان اهواز است و در شهرستان های دیگر در حد چند تخت برای این بیماران فعال شده است و کار تزریق دارو برای بیماران دچار سکته مغزی در بعضی شهرستان ها در حال اجرا است.

رفیع اضافه نمود: تمهیداتی به کار گرفته شده تا حتی شهرستان هایی که نورولوژیست ندارند نیز به وسیله ارتباط تلفنی و اینترنتی اطلاعات را رد و بدل نمایند تا در صورت احتیاج، همان جا دارو برای بیمار تزریق گردد و سپس بیمار به اهواز منتقل گردد اما با وجود همه این تمهیدات، کمتر از 10 درصد بیماران شانس دریافت دارو را در زمان طلایی دارند زیرا بیشتر بیماران، اطلاعاتی از علائم سکته مغزی و نحوه برخورد با آن را ندارند و دیر به بیمارستان مراجعه می نمایند.

چرا نباید فشار خون بیمار سکته مغزی را کاهش داد؟

وی با اشاره به بعضی اقدامات اولیه به وسیله مردم برای یاری به درمان فرد دچار سکته مغزی گفت: مردم باید بدانند به هیچ وجه نباید فشار خون بیمار سکته مغزی پایین آورده گردد زیرا با این کار، علائم بیمار بدتر می گردد. برخورد صحیح با این بیماران، انتقال سریع آن ها به بیمارستان است و نباید وقت هدر برود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرد: برای درمان بیماران سکته مغزی ثانیه ها هم مهم هستند زیرا در هر دقیقه، حدود 2 میلیون نورواین بیماران از بین می رود بنابراین اطلاع رسانی مهم ترین راه برای افزایش آگاهی مردم و جلوگیری از ناتوانی یا مرگ بیماران است.

سکته مغزی، شایع ترین دلیل ناتوانی بیماری های مغز و اعصاب

رفیع مطرح کرد: سکته مغزی دومین دلیل مرگ و میر در کشور و شایع ترین دلیل ناتوانی بیماری های مغز و اعصاب است.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: شانس سکته مغزی در افراد بالای 25 سال، 25 درصد است یعنی از هر چهار نفر یک نفر تا خاتمه عمر دچار سکته مغزی می گردد که این آمار بسیار بالا است و تعداد زیادی از این افراد، ناتوان می شوند و هزینه های درمانی زیادی بر آن ها تحمیل می گردد.

وی اضافه نمود: هزینه نگهداری از بیمار سکته مغزی بسیار بالا است بنابراین باید از بروز آن جلوگیری گردد و در صورت وقوع سکته مغزی نیز بیمار سریعا برای تزریق دارو به بیمارستان اعزام گردد تا شانس ناتوانی در بیماران کاهش یابد.

عوامل بروز سکته مغزی

رفیع مطرح کرد: نداشتن فعالیت فیزیکی کافی، بی تحرکی یعنی نداشتن حداقل نیم ساعت پیاده روی تند، مصرف دخانیات و الکل، چاقی، ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون بالا، سبک زندگی غلط یعنی استفاده نکردن از میوه و سبزی به مقدار کافی و استفاده از مواد غذایی دارای چربی بالا و نمک زیاد از عوامل خطر سکته مغزی هستند.

وی اضافه نمود: خواب کمتر از شش ساعت و خواب بیشتر از 9 ساعت نیز می تواند موجب وقوع سکته مغزی گردد. علاوه بر این، افرادی که آپنه خواب دارند یا زیاد خرو و پف می نمایند باید تست خواب بدهند تا در صورت داشتن آپنه انسدادی، از وسیله ای به نام CPAP استفاده نمایند تا دچار فشار خون بالا و سکته نشوند.

بروز سالانه 8 هزار سکته مغزی در خوزستان

وی گفت: بر اساس برآورد صورت گرفته، سالانه در خوزستان 8 هزار بیمار سکته مغزی داریم که حدود 2 هزار بیمار از این تعداد در بیمارستان گلستان اهواز پذیرش می شوند. سکته مغزی در افراد زیر 50 سال روز به روز در حال افزایش است و آمار سکته مغزی این گروه سنی در ایران نسبت به جامعه جهانی بیشتر است.

این متخصص مغز و اعصاب اضافه نمود: حدود 30 درصد بیماران سکته مغزی که به بیمارستان گلستان اهواز مراجعه می نمایند زیر 50 سال هستند بنابراین سن سکته مغزی در ایران پایین تر از میانگین جهانی است که به نظر می رسد مهم ترین دلیل این اتفاق، سبک زندگی غلط باشد.

منبع: عصر ایران

به "سن سکته مغزی ایرانی ها، پایین تر از میانگین جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سن سکته مغزی ایرانی ها، پایین تر از میانگین جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید