سهم ICT از بودجه کل کشور 130 درصد رشد دارد

به گزارش وبلاگ فروشندگان به نقل از اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، رضا باقری اصل در نشست مجازی خانواده بزرگ ICT ایران با موضوع آنالیز بودجه 1401 در بخشICT همراه با مدیران دولتی که به وسیله اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران برگزار گردید، گفت: همه به این باور رسیدیم که دولت به تنهایی قادر نیست تا کارها را انجام دهد و نیازمند این است که مشارکت بخش خصوصی را به صورت واقعی در کنار خود داشته باشد.

سهم ICT از بودجه کل کشور 130 درصد رشد دارد

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در آنالیز سهم ICT از لایحه بودجه سال 1401 گفت: سهم ICT از بودجه کل کشور چندین برابر بیشتر بوده و نزدیک به 130 درصد شده است. این درصد افزایش از درصد رشد بودجه، به مراتب بیشتر بوده و این خبر بسیار خوبی است که می تواند به هزینه یا طرح های عمرانی اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه بودجه امسال چند تغییر بسیار مهم دارد، گفت: من نگاهم به اعداد و ارقام نیست. زیرا قرار نیست ساختار نو ایجاد گردد بلکه بودجه امکان بیشتری را در اختیار وزارتخانه قرار می دهد اما اتفاق بزرگی که در بودجه سال 1401 اتفاق افتاده مربوط به تغییرات خوبی است که در تبصره ها دیده می گردد و همین وجه تمایز بودجه 1401 با بودجه سال های گذشته است.

باقری اصل با بیان اینکه بحث شبکه ملی اطلاعات در لایحه بودجه مطرح شده است، ادامه داد: در تبصره هایی همانند تبصره 4، بند الف، بحث مشارکت با بخش غیردولتی مطرح شده است. به عبارتی به دولت اجازه داده شد که به منظور انجام پروژه ها و اتمام پروژه ناتمام از بخش غیردولتی یاری بگیرد. در بند چهارم این لایحه نیز به معافیت از مالیات اشاره شده است. در این بند چالش های مربوط به اخذ مالیات از سرمایه گذار پاسخ داده می گردد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به در تبصره هفت بند ز که وزارت ارتباطات را موظف به فروش اموال مازاد و تغییر کاربری آن تا سقف ده هزار میلیارد تومان می نماید، اضافه نمود: این پول می تواند صرف شبکه ملی اطلاعات گردد. در حال حاضر، وزارت ارتباطات زمین های بلااستفاده زیادی دارد. بخش خصوصی می تواند این مطالبه را داشته باشد که لیست این املاک را بگیرد و راهکارهای مولدسازی و تغییر کاربری را مطرح و برای آن بیزنس مدل ارائه دهد.

وی گفت: در صورت تصویب مجلس اگر علاوه بر 13 هزار میلیارد تومان بودجه این بخش، این مبلغ 10 هزار میلیارد تومان از فروش اموال مازاد به بودجه کلی ICT اضافه گردد، اتفاقات خوبی در این حوزه رخ می دهد. در بحث دولت الکترونیک و دولت هوشمند هم در بودجه 1401 به نقش وزارت ارتباطات تاکید شده است.

باقری اصل با انتقاد از مسائل مربوط به درگاه های اینترنتی دستگاه های دولتی که مناسب ارائه خدمات به مشتریان نیست، گفت: دولت تبحر لازم برای حرکت به سمت مفاهیم نوین را ندارد؛ ما حدود دو سال است که از بخش خصوصی خواسته ایم تا در این مورد دستورالعمل مناسبی بنویسد. این دستورالعمل می تواند برای تمام سازمان های موجود اجرایی گردد. دستورالعملی که بخش عمومی و دولتی را در بربگیرد و باعث بهبود کار گردد و کسب و کار پلت فرمی نیز شکل گیرد. این ایده، تا به امروز محقق نشده است.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد دیجیتال در لایحه بودجه 1401 انتظاری که داشتیم در بودجه اعمال نشده است، گفت: در این زمینه اتاق بازرگانی سهمیه دارد و می تواند با نمایندگان وارد مذاکره گردد. در این صورت اینکه حوزه اقتصاد دیجیتال هم دچار تحول بزرگی گردد، چندان دور از انتظار نیست.

بودجه یکی از دغدغه های مهم بخش خصوصی حوزه ICT

در این نشست مجازی سوالاتی با این مضمون که سهم ICT از بودجه 1401 چقدر است و نسبت به سال گذشته چه تغییراتی داشته؟ آیا سهم ICT از بودجه 1401، توانسته بستر رضایت بزرگان این صنعت را فراهم کند؟ آیا دغدغه فعالان این صنعت، تنها سهم ICT از بودجه سالیانه است؟ مدیران دولتی و بخش خصوصی در مورد سهم ICT از بودجه چه نظری دارند؟ مطرح شد.

بعلاوه دکتر اسماعیل ثنائی، نایب رئیس دوم اتحادیه صادرنمایندگان صنعت مخابرات ایران نیز در این نشست مجازی توضیح داد: مهمترین دغدغه ما در خانواده ICT بحث طرح حمایت از کاربران فضای مجازی و نیز بودجه این بخش است. در مورد بودجه دولت و وزارت ارتباطات پیگیری برگزاری نشست با تشکل های حوزه ICT بودند و ما این نحوه تعامل را ارج می نهیم.

وی ادامه داد: البته تقاضای ما از ابتدا این بود که دوستان دولتی، بخش خصوصی را به بازی بگیرند و این وجه تمایز را با دولت های پیشین داشته باشند. هرچند تقاضای ما این است که تعامل خود را گسترده نموده و حتی مشاورانی را از این بخش انتخاب نمایند. در این صورت فکر تازه و ایده نوی به درون مجموعه وزارت ارتباطات تزریق خواهد شد و فرصتی فراهم خواهد شد تا بخش ICT از این بن بست خارج گردد.

در این نشست سادینا آبائی، نایب رئیس اول اتحادیه صادرنمایندگان صنعت مخابرات ایران نیز با اشاره به لایحه بودجه 1401 نیز گفت: ما بسیار خوشحالیم که بخش دولتی (وزارت ارتباطات) راغب بوده که تشکل های بخش خصوصی در جریان مراحل بودجه 1401 قرار بگیرند. هم اکنون بودجه 1401 با کلیت ماده واحده به مبلغ 310 هزار و 704 میلیارد و 628 میلیون ریال تقدیم مجلس شده و سوال بخش خصوصی این است که سهم فناوری اطلاعات از این بودجه چقدر است.

وی با اشاره به موضوع پایه مالیاتی در لایحه بودجه 1401 گفت: در بودجه امسال، پایه مالیاتی 325 هزار میلیارد تومان بسته شده بود که در سال 1401 این مالیات به 526 هزار میلیارد تومان رسیده و افزایش 62 درصدی داشته است. حال با توجه به اینکه ما پایه مالیاتی نوی نداریم و از سوی دیگر نهادهایی که از مالیات معاف بوده، همچنان نیز از مالیات معاف هستند. در نتیجه این بار افزایش مالیات، همچنان بر دوش بخش خصوصی است. به عبارت دیگر مردم همچنان بار این بودجه را به دوش خواهند کشید.

آبایی تاکید نمود: این سوال به صورت جدی مطرح است که دولتمردان چه تمهیداتی اندیشیدند که بخش خصوصی بتواند در راستای بهبود کسب و کار طوری فعالیت کند که درآمدزایی اش بالا برود و بتواند مالیات بیشتری به دولت بدهد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سهم ICT از بودجه کل کشور 130 درصد رشد دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم ICT از بودجه کل کشور 130 درصد رشد دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید