اصول جهانگردی فرهنگی ، اصولی که یک جهانگرد فرهنگی رعایت می نماید

به گزارش وبلاگ فروشندگان، سفر کردن در سرتاسر دنیا از همواره محبوب تر شده و تعداد بسیار زیادی از افراد از قاره های مختلف پس زمینه های اجتماعی مالی و ملیت های متفاوت آغاز به گشت و گذار در سیاره شگفت انگیز ما نموده اند. راه های بسیار زیادی برای سفر کردن وجود دارند و روش های متعددی نیز برای نزدیک شدن به یک فرهنگ بیگانه و درک آن موجود هستند اما موضوعی که در این مطلب خبرنگاران به آن می پردازیم، توریستی فرهنگی است. غوطه ور شدن هوشیارانه، محترمانه و خالص در درون یک فرهنگ خارجی از نتایج این گونه توریستی است و می بایست به عنوان هدف توریستی فرهنگی نیز در نظر گرفته گردد. معنای توریستی فرهنگی بسیار ساده و سرراست به نظر می آید اما بسیاری از توریستان تازه کار در خصوص اصول توریستی فرهنگی سوال می نمایند و می خواهند تعریف دقیق آن را بدانند. شما چطور می توانید یک توریست فرهنگی باشید و خودتان را از توریستان معمول و کلیشه ای که بعد از اتمام سفر، عکس های اینستاگرامی فوق العاده منتشر می نمایند اما قادر نیستند ویژگی های خاص فرهنگی مقصدی که به آن سفر نموده را درک نمایند، تمایز ببخشید؟! برای اینکه به طور دقیق معین کنیم توریستی فرهنگی چه معنایی دارد و چگونه می توان در هنر انجام دادن توریستی فرهنگی به درجه استادی رسید، با ما همراه باشید و در خصوص نکاتی درباره توریستی فرهنگی که یک توریست فرهنگی می بایست رعایت کند، بدانید.

اصول جهانگردی فرهنگی ، اصولی که یک جهانگرد فرهنگی رعایت می نماید

دنیاگردان فرهنگی برای بازدید خود هدف دارند

یک دنیاگرد فرهنگی تنها به خاطر این که یک کشور را از نظر بگذراند، به آن کشور قدم نمی گذارد. بعلاوه به خاطر این که یک کشور در رسانه های اجتماعی مشهور است یا کشور مقرون به صرفهی به شمار می رود از آنجا بازدید نمی نماید. او دقیقا می داند چرا آرزوی تماشا یک مقصد خاص را در سر دارد و مقاصد دنیاگردی خود را براساس سلیقه، علایق و ترجیحات خود انتخاب می نماید. به طور خلاصه یک دنیاگرد فرهنگی با یک هدف تعیین به سفر و گشت و گذار در دنیا می پردازد. ماهیت این هدف و جزئیات دقیق آن ممکن است برای هر شخصی متفاوت باشد اما همواره هدفی موجود است. یک دنیاگرد فرهنگی دقیقا می داند چرا سفر می نماید و چرا یک مقصد خاص را انتخاب نموده است. در سال 2018 یک دنیاگرد کلیشه ای معمول به کشور کوبا سفر می نماید تنها به این علت که فوق العاده مشهور و مقرون به صرفه است و تصاویر آن در اینستاگرام بسیار زیبا هستند اما یک دنیاگرد فرهنگی به کوبا سفر می نماید تا یاد بگیرد مردم محلی چگونه تایر اتومبیل های بسیار قدیمی دهه پنجاهی خود را تعمیر می کنند و ببیند که چگونه کشوری که تحت تحریمات دنیای بوده، توانسته از طریق راه چاره های نبوغ آمیز برای مسائلی که به نظر چیرگی ناپذیر می آمدند، برای دهه ها دوام بیاورد. این مورد از اصول دنیاگردی فرهنگی می باشد.

دنیاگردان فرهنگی، بازدید کنندگان آگاه هستند نه دنیاگرد های ناآگاه

یک دنیاگرد فرهنگی در بین نکاتی درباره دنیاگردی فرهنگی می داند که چرا یک مقصد خاص را برای سفر انتخاب نموده و بنابراین غیر آماده وارد آنجا نمی گردد. آمادگی یک عنصر اساسی برای موفقیت است و دنیاگردان فرهنگی کاملا آگاه هستند که آگاه بودن در خصوص مقصد چقدر واجب است. دنیاگردان فرهنگی برای فهمیدن این که چه کارهایی باید انجام بدهند و از انجام دادن چه کارهایی باید دوری کنند، به دنیاگردان دیگر تکیه نمی کنند و همواره ترجیح می دهند به جای مراجعه به کتاب های راهنما یا اینترنت از مردم محلی یاری بگیرند و اطلاعات کسب کنند. دنیاگردان فرهنگی با چمدانی پر از اطلاعات در خصوص محلی که به آن سفر می کنند و ذهنی مملو از اطلاعات مالی، سیاسی و اجتماعی در خصوص کشور مقصدشان به آنجا پا می گذارند. یک دنیاگرد فرهنگی بدون دانستن اینکه چطور می بایست از فرودگاه به هتل برود به آن کشور قدم نمی گذارد و هنگام وارد شدن به آنجا، نسبت به رخداد سیاسی آینده آن کشور که ممکن است باعث دردسر و مشکل در خیابان های آن گردد ناآگاه نیست.

دنیاگردان فرهنگی به کشوری که در آن بسر می برند احترام می گذارند

یکی از ضروری ترین جنبه های دنیاگردی فرهنگی، احترام گذاشتن است. احترام برای یک فرهنگ متفاوت با بافت اجتماعی متفاوت، قوانین، سنت ها، رسوم و حساسیت های متفاوت. یک دنیاگرد فرهنگی در بین نکاتی درباره دنیاگردی فرهنگی همواره طوری رفتار می نماید که انگار در خانه کسی میهمان است. بسیاری از دنیاگردان فکر می کنند که وقتی در یک کشور خارجی بسر می برند، چون کسی آن ها را نمی شناسد، می توانند دست به هر رفتار ناشایستی بزنند و هیچ کس متوجه آن نخواهد شد. اگر شما هم اینگونه تصور می کنید، این حقیقت را بدانید که رفتارهای غیر محترمانه بعضی دنیاگردان در بین نکاتی درباره دنیاگردی فرهنگی باعث شده مردم بسیاری از کشورها نسبت به دنیاگردان خارجی بسیار محتاط و حتی با ورود آن ها به کشورشان مخالف باشند. نتیجه آن توسعه سریع فرهنگ کلاهبرداری در بسیاری از کشورها و رفتار متفاوت با مردم محلی و دنیاگردان است. احترام گذاشتن به فرهنگ محلی مقصد ممکن است باعث گردد این نتایج بد در بین اصول دنیاگردی فرهنگی از بین بروند اما موقعیت حال حاضر به شدت منفی است.

دنیاگردان فرهنگی با محلی ها صحبت می کنند و با آن ها آشنا می شوند

برترین روش برای ورود به یک فرهنگ تازه و درک کردن سازوکارهای آن، این است که به میان مردم محلی بروید تا آن ها را بیشتر بشناسید. دنیاگردان فرهنگی هرگز با یک تجربه خارجی در یک کشور متفاوت قانع نمی شوند. به همین علت است که دنیاگردان فرهنگی ترجیح می دهند به جای وقت گذرانی با دنیاگردان دیگر، با مردم محلی معمولی وقت بگذرانند. این بدان معنی نیست که می بایست از ارتباط برقرار کردن با سایر دنیاگردان خودداری کنید بلکه معنی آن این است که می بایست ارتباط برقرار کردن و تبادل نظر کردن با مردم محلی را در اولویت قرار دهید.

دنیاگردان فرهنگی در خصوص تاریخ، سنت ها و رسوم کشور مقصد می آموزند

دنیاگردان فرهنگی نمی خواهند بدون دانستن این که یک کشور چگونه به آنچه که امروزه هست تبدیل شده، به آن کشور قدم بگذارند. یک دنیاگرد فرهنگی هرگز با تاثیرات سطحی که هیچ پس زمینه ای از اطلاعات ندارند، قانع نمی شوند. یک تصویر از هزاران کلمه بیشتر صحبت می نماید و یک دنیاگرد فرهنگی قادر خواهد بود حداقل قسمتی از این کلمات را به خوبی تفسیر کند. یک دنیاگرد معمولی با تماشا تصویر اینستاگرامی از قلعه نیوشوانشتاین Neuschwanstein Castle در آلمان جنوبی بدون این که چیزی در خصوص آن بداند، ذوق می نماید اما یک دنیاگرد فرهنگی از تماشا این قلعه شگفت زده می گردد، در خصوص آن می خواند و سپس متوجه می گردد که ساخت این قلعه آنقدر طول کشیده است که باعث شده پادشاهی که در آن زندگی می نموده، لودویگ دوم Ludwig II از باواریا Bavaria دیوانه گردد.

دنیاگردان فرهنگی یاد می گیرند چگونه به روشن بینی برسند

بخش ضروری دنیاگردی فرهنگی توانایی فهم این نکته است که چقدر حساسیت ها و اولویت ها در سرتاسر دنیا متفاوت هستند. این روشن بینی چیزی است که دنیاگرد معمولی از آن برخوردار نیست. یک دنیاگرد فرهنگی درک خواهد نمود چرا روس ها به غرور ملی خود خیلی بیشتر از آلمانی ها ارزش می دهند و چرا برزیلی هایی که روی تپه ها زندگی می کنند، زنبیل های خود را روی شانه هایشان حمل می کنند. یک دنیاگرد فرهنگی قادر خواهد بود فرق اینکه داشتن یک گوشی آیفون در هندوستان و داشتن همین گوشی در آمریکا به چه معنی است را متوجه گردد.

دنیاگردان فرهنگی به تجربه خود اطمینان می کنند نه کتاب راهنما یا اینترنت

کتاب های راهنما و وبلاگ های سفر بسیار خوب هستند اما آن ها تنها بخشی از داستان را نقل می کنند. با اینکه ما سعی می کنیم راهنمای کامل، غیر فیلتر شده و آگاهی بخش در اختیار خوانندگان خود بگذاریم، هر کسی در سفر به یک مقصد مشابه تجربه متفاوتی خواهد داشت. به همین علت است که دنیاگردان فرهنگی به این منابع مراجعه می کنند اما سعی می کنند تنها به آن ها تکیه نکنند. تجربه همواره کلید بهتر بودن در همه چیز بوده و سفر کردن هم در این زمینه از سایر موضوعات دنیا متفاوت نیست. کتاب های راهنما و وبلاگ ها مفید هستند اما تنها شامل تکه کوچکی از پازل می باشند. سایر بخش های این پازل می بایست با تجربه در محل پیدا و کامل گردد.

دنیاگردان فرهنگی در خصوص تصویر سازی رسانه های خارجی از کشوری که به آن سفر می کنند تردید دارند

به دست آوردن یک تصویر واقعی، دستکاری نشده و بی غرض از یک کشور بدون اینکه به آن کشور برویم، حقیقتا در بین اصول دنیاگردی فرهنگی غیر ممکن است. این موضوع به خصوص زمانی حقیقت پیدا می نماید که می بینیم چگونه رسانه های خارجی بدون اینکه در خصوص حقیقت یک سرزمین بدانند، آن ها را به بینندگان خود در بین اصول دنیاگردی فرهنگی معرفی می کنند. وقتی که رسانه ها کشورهای خارجی را نشان می دهند، تقریبا همواره هدف خاصی از این کار دارند به همین علت است که می بایست همواره در خصوص تصویری که آن ها به ما نشان می دهند، تردید کنیم و هرگز آنچه را که در آن ها می بینیم یا می خوانیم، به طور کامل باور نکنیم. روزنامه نگاری بی غرض و صورت گرفته براساس تحقیقات و برگرفته از منابع محلی قابل اطمینان امروزه بسیار نایاب شده به همین علت یک دنیاگرد فرهنگی همواره ترجیح می دهد خودش به یک کشور برود و به جای باور کردن تصویری که رسانه های خارجی نشان می دهند، آن کشور را از نزدیک ببیند.

دنیاگردان فرهنگی سعی می کنند متواضع و خاکی باشند و در این کار زیاده روی نکنند

دنیاگردان فرهنگی سعی نمی کنند از هوش و تحصیلات خود برای تحمیل کردن اعتقادات خود یا متقاعد کردن دیگران به موافقت با خود در بین نکاتی درباره دنیاگردی فرهنگی استفاده کنند. آن ها نمی خواهند به نظر بیاید از خود راضی هستند یا اعتماد به نفس بیش از میزان دارند. آن ها ترجیح می دهند تجربه خود را با یک روش متواضعانه و صادقانه در بین نکاتی درباره دنیاگردی فرهنگی با دیگران سهیم شوند. دنیاگردان فرهنگی ارزش دانش خود را با ترکیب کردن آن با روشنفکری و تواضع نشان می دهند. هیچ کس همه چیز را نمی داند و دنیاگردان فرهنگی از این نکته آگاه هستند. با وجود تجربه بیشتری که این دنیاگردان نسبت به سایر مردم دارند، همچنان آگاه هستند که هنوز هیچ نمی دانند.

دنیاگردی فرهنگی یک فرایند یادگیری است نه تلاشی برای یاد دادن

وقتی از کشورهای خارجی تماشا می کنید، بسیار ضروری است به خاطر داشته باشید که شما برای یادگیری فرهنگ آن ها آمده اید و نه یاد دادن فرهنگ خودتان. بسیاری از دنیاگردان سعی می کنند ارزش های فرهنگی خود را به درون جوامع کاملا متفاوت تزریق کنند. در حقیقت بسیاری از دنیاگردان با نادرستی خود را آموزگار اخلاق می دانند و سعی می کنند روش درست زندگی کردن را با لحنی آموزشی به دیگران یاد بدهند. به عنوان یک دنیاگرد فرهنگی و البته بیشتر به عنوان یک انسان فرهنگی در بین اصول دنیاگردی فرهنگی همواره می بایست به یک فرهنگ دیگر حس احترام و تسلیم داشته باشید و هرگز مقاومت و مبارزه طلبی را در پیش نگیرید. اصلا مجبور نیستید با همه جنبه های سایر فرهنگ ها موافقت کنید اما به عنوان کسی که از آن کشور بازدید می نماید، می بایست با این فرهنگ ها کنار بیایید و این تجربه را به عنوان یک فرصت یادگیری ببینید. شاید این حقیقت را که در بعضی کشورها، ایدئولوژی های مردم آمریکای شمالی با یک دید منفی نگریسته می گردد، دوست نداشته باشید. این کشورها بر پایه مدل اجتماعی بسیار متفاوتی بنا شده و تماشا اینکه بسیاری از دنیاگردان سعی می کنند اهالی این کشورها را به موافقت با عقاید خود ترغیب کنند اصلا خوشایند نیست. این رفتار نشان دهنده همان از خود راضی بودن غربی هاست که مردم سایر نقاط دنیا از آن تنفر دارند. بیشتر جوامع در سرتاسر دنیا نمی خواهند کسی به آن ها چگونه زندگی کردن، چگونه اداره کردن کشور یا چگونه برطرف کردن مسائل را بیاموزد. به همین علت است که شما می بایست در خصوص یک فرهنگ خارجی به اندازه مناسب اطلاعات کسب کنید و سعی نکنید آن فرهنگ را با فرهنگ خودتان مقایسه کنید و هرگز در خصوص اینکه چگونه کشورشان را بهتر کنند آن ها را نصیحت نکنید. مردم بیشتر کشورها بدون دخالت دیگران می توانند از پس خود و زندگی شان بربیایند و این مورد در بخش اصول دنیاگردی فرهنگی بیش از همه خودنمایی می نماید.

منبع: همگردی

به "اصول جهانگردی فرهنگی ، اصولی که یک جهانگرد فرهنگی رعایت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول جهانگردی فرهنگی ، اصولی که یک جهانگرد فرهنگی رعایت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید