فضل و عشق مشخص به ادب فارسی او را وصی نیما کرد

به گزارش وبلاگ فروشندگان، حمیرا زمردی به مناسبت سالروز درگذشت محمد تعیین در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه تعیین شخصیتی الهام بخش داشت، عنوان نمود: تعیین همدم و همیار علی اکبر دهخدا و دانش آموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران و از استادان تراز اول دانشگاه تهران بود.

فضل و عشق مشخص به ادب فارسی او را وصی نیما کرد

رئیس مؤسسه دهخدا با اشاره به اینکه تحصیلات تعیین فراتر از ادبیات بود، بیان نمود: وی دارای تحصیلات در زمینه فلسفه و مطالعات اسطوره ای بود. در تصحیح متون آثاری مانند جوامع الحکایات محمد عوفی، چهار مقاله نظامی عروضی سمرقندی و جامع الحکمتین ناصرخسرو اهتمام کرد و از جمله آثار وی می توان به مزدیسنا و تاثیر آن در ادبیات پارسی، حافظ شیرین سخن، حکمت اشراق و فرهنگ ایران و عدد هفت و هفت پیکر نظامی اشاره نمود.

زمردی با تأکید بر اینکه استاد تعیین الهام بخش وی بوده است، شرح داد: رتبه یک دبیرستان بودم و می خواستم برای دانشگاه انتخاب رشته کنم. کتابی با عنوان کارنامه دکتر تعیین اثر عبدالله نصری را خواندم و با زندگی استاد آشنا شدم، تحت تأثیر وی قرار گرفتم و با تمام علاقه زبان و ادبیات فارسی را دنبال کردم.

این استاد دانشگاه گفت: وقتی خدمات فرهنگی و ادبی استاد تعیین را دیدم، متوجه شدم وی شخصیتی جامع داشته است. در سایت دانشگاه تهران در بخشی که زندگینامه ام درج شده،عنوان شده است که من تحت تأثیر استاد تعیین هستم.

زمردی در خصوص همکاری دکتر تعیین در تدوین لعتنامه دهخدا، مطرح نمود: وقتی دهخدا که دارای صلاحیت در لغت نویسی بود در سال 1334 وفات یافت، لغتنامه از منزل شخصی وی به مجلس شورای ملی انتقال یافت و آنجا استاد تعیین را لایق جانشینی دهخدا اظهار داشتند. استاد تعیین هم کار تدوین لغتنامه را تمام و کمال ادامه داد. نیما یوشیج بدون اینکه استاد تعیین را درک نموده باشد، وصیت کرد که آنالیز و چاپ اشعارش به دست تعیین باشد و اینها نشان می دهد که این استاد بزرگ مظهر بسیاری از آثار و خدمات فرهنگی است.

این پژوهشگر و محقق توضیح داد: از 220 مجلد لغتنامه دهخدا،22 مجلد را علامه دهخدا تصدی کرد .در واقع 22 مجلد لغتنامه دهخدا قبل از فوت وی یعنی قبل از سال 1334 چاپ شد و بقیه مجلدها تا سال 1345 به وسیله استاد تعیین تدوین شد.

رئیس مؤسسه دهخدا در پاسخ به این سوال که چرا نیما یوشیج دکتر تعیین را وصی خود اظهار داشت، گفت: امانت داری ، فضل و عشق به ادبیات استاد تعیین باعث تقدم وی در همکاری با دهخدا و بعلاوه انتخابش به عنوان وصی به وسیله نیما بود .در واقع استاد تعیین شهید راه ادبیات است که خیلی زود و قبل از رسیدن به میانسالی دچار عارضه و بیماری شد زیرا کوشش بسیاری در سراسر عمر خود داشت. در حقیقت استاد تعیین بسیار کوششگر بود.

وی مطرح نمود: استاد تعیین مشعل دار راه علی اکبر دهخدا بود و افتخار می کنم که شاگرد شاگردان استاد تعیین یعنی اساتیدی همانند سیدجعفر شهیدی و رسول شایسته هستم.

زمردی در خصوص عقیده تعیین درباره ادبیات معاصر بیان نمود: استاد تعیین شعر می گفت اما بیشتر از اینکه شاعر باشد پژوهشگر و فرهنگ نویس بود. وی اشعار زیادی ندارد و بیشتر پژوهشگر محسوب می گردد. تصدی دفاتر شعر نیما یوشیج طبق وصیت نامه این شاعر به استاد تعیین واگذار شد و این نشان می دهد که مورد عنایت و اعتماد شاعر بزرگی که به پدر شعر نو معروف شد، بوده است.

رئیس مؤسسه دهخدا توضیح داد: ما سال جاری همزمان با ماه تولد استاد تعیین در28 اردیبهشت، مراسم با شکوهی برای وی برگزار کردیم. در مدت سال هایی که مدیر بخش خارجی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران بودم وقتی اسناد موجودرا آنالیز می کردم نامه ای از استاد تعیین دیدم که به عنوان راهنما برای رساله دکتری شهیدی تأییدیه نوشته بود مبنی براینکه رساله وی آماده دفاع است.

این پژوهشگر و نویسنده بیان نمود: بزرگترین افتخار استا د تعیین این است که مشعل فروزان فرهنگ نویسی است. وی کارهای علامه دهخدا را تداوم بخشید. سفرهای علمی زیادی نیز داشت و به کشورهای مختلفی از جمله سوئیس، آلمان، بلژیک، جمهوری آذربایجان و پاکستان سفر کرد. وی بعلاوه به دانشگاه های هاروارد و پرینستون دعوت شد و در کنگره های زیادی شرکت و مقالاتی ایراد کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "فضل و عشق مشخص به ادب فارسی او را وصی نیما کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضل و عشق مشخص به ادب فارسی او را وصی نیما کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید