بازسازی حوضخانه تاریخی روستای هجیج

به گزارش وبلاگ فروشندگان، ایسنا/ براساس آخرین اخبار و گزارش های منتشر شده، بازسازی حوضخانه تاریخی روستای هجیج صورت گرفت.

بازسازی حوضخانه تاریخی روستای هجیج

مسلم کرمی با اشاره به ظرفیتهای گردشگری روستای هجیج اظهار کرد: این روستای زیبا واقع در حاشیه سد داریان به واسطه جاذبه های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و معماری خاص خود سالانه گردشگران زیادی را جذب می نماید.

وی اضافه کرد: هجیج علاوه بر منظره طبیعی فوق العاده، دارای آثار تاریخی مانند چله خانه و حوضخانه است که گردشگرانی که به این روستا می آیند، از آنها هم بازدید می نمایند.

کارشناس میراث فرهنگی کرمانشاه قدمت چله خانه هجیج را مربوط به سده دوم هجری قمری دانست و گفت: فضای چله خانه برای چله نشینی و عبادت و تزکیه نفس مورد استفاده قرار می گیرد. این بنا در زیر مسجد جامع روستای هجیج قرار گرفته و از ملات سنگ و گل ساخته شده و دارای دو ستون چوبی است.

وی در ادامه در مورد حوضخانه هجیج هم گفت: این بنا هم مربوط به قرنهای اولیه پس از اسلام است و از دیرباز دارای دو کاربرد شامل محل گرفتن وضو و غسالخانه روستا بوده است.

این مسئول ادامه داد: زمانی که وارد این بنای تاریخی می شویم، فضای موجود دارای دو قسمت می گردد که بخش سمت راست آن، انبار آب و محل گرفتن وضو و بخش سمت چپ هم غسالخانه است.

وی در ادامه بااشاره به قدمت بالای بنای حوضخانه هجیج اظهار کرد: باتوجه به اهمیت این بنا و اینکه گردشگران بسیاری هم هرساله از آن بازدید می نمایند، اعتباراتی برای بازسازی و ساماندهی بخشهای آسیب دیده آن در نظر گرفته شد.

کرمی در ادامه از اتمام عملیات پروژه بازسازی حوضخانه هجیج اطلاع داد و گفت: ساخت در و پنجره های چوبی، اجرای سنگ فرش و بازسازی بخشهای آسیب دیده بنا از جمله اقدامات اجرا شده در آن است.

بنای چله خانه و حوضخانه روستای هجیج پاوه سال 1387 در لیست آثار ملی کشور قرار گرفتند.

منبع: همگردی

به "بازسازی حوضخانه تاریخی روستای هجیج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی حوضخانه تاریخی روستای هجیج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید