6 روش تضمینی تشخیص هارد دیسک اصلی از تقلبی

به گزارش وبلاگ فروشندگان، اگر شما با راه های تشخیص هارد دیسک اصل از تقلبی آشنا شوید، دیگر شخص یا شرکتی نمی تواند به این راحتی شما را با فروش هارد دست دوم فریب دهد. قطع به یقین با آگاهی نسبت به نحوه تشخیص هارد اصلی از شرکتی، شما می توانید با خیال آسوده تر خرید کنید. در این مقاله قصد داریم راه های تشخیص هارد دیسک اصل از تقلبی را به طور مفصل به شما شرح دهیم.

6 روش تضمینی تشخیص هارد دیسک اصلی از تقلبی

متاسفانه از گذشته تا به امروز کاربران زیادی با اعتماد به بعضی شرکت های بی نام و نشان، با خرید هارد دیسک تقلبی به جای هارد اورجینال روبه رو شده اند. اجازه دهید خیالتان را راحت کنیم؛ شرکت های سودجو از عدم آگاهی کاربرها نهایت استفاده را برای فروش محصولات دست دوم خود می نمایند. بنابراین، در این مقاله قصد داریم با انتشار راه های تشخیص هارد دیسک اصلی از تقلبی به تمامی کاربرها یاری کنیم تا برترین تصمیم را برای خرید هارد دیسک بگیرند و در صورت روبرو شدن با هارد دیسک تقلبی، به راحتی نسبت به مرجوع کردن محصول اقدام نمایند. قبل از هر چیز بهتر است با یک اصطلاح مهم در این زمینه بیشتر آشنا شوید.

هارد دیسک ریفر به چه معناست؟

بسیاری از هارد دیسک هایی که خراب شده یا از رده خارج می شوند، به وسیله شرکت های اصلی یا شخصِ ثالث مجدد بازسازی شده و به بازار مجدد عرضه می شوند. به زبان ساده تر، اگر هارد شما دچار مشکل شده و آن را مرجوع کنید، این احتمال وجود دارد هاردتان پس از تعمیر، مجدد به بازار عرضه شده اما شرکت مورد نظر به شما یک هارد نو مجدد تحویل داده باشد. به این نوع هارد دیسک های تعمیری، به اصطلاح ریفر گفته می گردد. الزاما هاردهای ریفر در استفاده مجدد محکوم به خرابی حتمی نیستند. با این حال، از آنجایی که کاربرها قرار است برای یک کالای کاملا نو پول دهند، آنها این حق را قطع به یقین دارند تا از ریفر بودن هارد با خبر شوند.

برای تشخیص اصل بودن هارد دیسک می توان از روش های مختلف نرم افزاری به این منظور بهره برداری کرد. گفتنی است که هاردهای ریفر الزاما بدون گارانتی در سطح بازار به فروش نرسیده و این مدل محصولات هم دارای گارانتی های شرکتی هستند. با این حال، می توان به روش های مختلف از اصالت کالایی که به تازگی خریده اید اطمینان حاصل کنید.

1. چک کردن گارانتی

اگر هارد دیسکی که تهیه نموده اید از برند وسترن دیجیتال است، شما می توانید به وسیله وب سایت رسمی اصالت کالای خریداری شده را به آسانی بررسی کنید. در زمانی که این مطلب نوشته می گردد، وب سایت رسمی وسترن دیجیتال با آی پی ایران باز نشده و برای ورود به لینک بررسی شرایط گارانتی هارد دیسک باید از نرم افزارهای دور زدن تحریم ها بهره برداری کنید.

در فیلد مربوط به Country or Region باید کشور سازنده هارد دیسک را انتخاب کنید. این مورد روی جعبه هاردی که خریداری نموده اید به وضوح نوشته شده است. در فیلد بعدی یعنی Serial Numbers شما باید شماره سریال هارد که روی جعبه وجود دارد را تایپ و در نهایت روی گزینه Submit را کلیک کنید. بعد از این مرحله، شما با اطلاعات دقیقی پیرامون کالای مد نظرتان روبه رو خواهید شد. اگر زمانِ گارانتی هارد منقضی شده باشد، محتمل است هارد مد نظرتان از نوع ریفر باشد.

2. نرم افزار HD Sentinel

نرم افزار HardDisk Sentinel که به HD Sentinel هم معروف است، از سال 2005 با این هدف منتشر شده تا کاربرها صرفا با چند کلیک از صحت و سلامت هارد دیسک آگاه شوند. بنابراین، یکی از برترین راه های تشخیص هارد دیسک اصل از تقلبی نصب نرم افزار HD Sentinel است.

نرم افزار مذکور صرفا برای تست سلامت HDD توسعه پیدا ننموده و کاربرها می توانند به منظور تست SSD هم از این برنامه استفاده نمایند. نرم افزار HD Sentinel با سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و حتی DOS سازگار است.

پس از دانلود و نصب این برنامه روی کامپیوتر، تنها احتیاج است تا از صحتِ اتصال هارد دیسک به سیستم اطمینان حاصل کنید. نرم افزار می تواند مدت زمان کارکرد هارد دیسک را بررسی کند؛ به همین علت، اگر مدت زمان کارکرد هارد از یک روز بیشتر باشد، به احتمال بسیار زیاد هارد دیسکی که خریداری نموده اید، در ابتدای امر آکبند و نو نبود.

به این نکته هم باید دقت کنید که در سربرگ Overview دو المان عملکرد (Performance) و سلامت (Health) باید 100 درصد باشد؛ در غیر این صورت هارد دیسک شما دچار نقص و سکتورهای خراب است.

3. بررسی پارت نامبرهای هارد دیسک

این راهکار در مقایسه با دو روش قبلی شاید برای کاربرانی که هیچ ایده ای از سخت افزار و تکنولوژی ندارند دشوارتر باشد. با این حال، منظور از بررسی پارت نامبر در واقع مطابقت دادن سریال نامبر نرم افزاری با سریال نامبری است که روی بدنه هارد دیسک حک شده است. برای مثال پارت نامبر هارد دیسک های برند وسترن دیجیتال مدل رنگ بنفش با این فرمت و قالب نوشته می شوند: WDXPURZ. منظور از X، اعداد دو الی سه رقمی است که مطابق با مدل محصول روی کالا درج می گردد.

4. بررسی نام اصلی هارد

این روش تشخیصی برای بررسی هارد دیسک اکسترنال هم مناسب است. نامِ دستگاه در بعضی هاردهای دست دوم و تعمیری متفاوت از چیزی است که روی جعبه دیده می گردد. برای بررسی این مورد می توانید در سیستم عامل ویندوز مراحل زیر را انجام دهید:

1. دکمه های Win + R را روی کیبورد فشار داده تا پنجره Run اجرا گردد.

2. در داخل فیلد، عبارت devmgmt.msc را تایپ و سپس اینتر کنید.

در این بخش شما می توانید نام اصلی دستگاه خود را مشاهده کنید. اگر با نام عجیب و غریب یا یک نام غیر از نام ظاهری هارد خود روبه رو شده اید، هارد دیسک شما دست دوم است.

5. فرمت هارد دیسک

اگر اطلاعاتی روی هارد دیسک ذخیره نموده اید، قبل از انجام این روش حتما باید از اطلاعات خود بکاپ بگیرید؛ یعنی اطلاعاتتان را روی یک هارد دیسک دیگر کپی کنید؛ چرا که شما با فرمت هارد دیسک رسما تمامی اطلاعات موجود روی دیسک خود را پاک می کنید. شاید بپرسید چه لزومی دارد هارد دیسک نو را فرمت کنیم؟

در بدترین سناریوی ممکن، شرکت های سودجو کوشش می نمایند به جای فروش هارد دیسک به مشتریان، در واقع فلش دیسک های خود را با ترفندهایی برای فروش عرضه نمایند. شاید باورتان نگردد اما شرکت های مختلف این قدرت را دارند تا به راحتی عددی که مربوط به مقدار فضای هارد دیسک است را به عددی که شما دلتان می خواهد تغییر دهند! در حقیقت این احتمال وجود دارد پس از فرمت کردن یک هارد دیسک 2 ترابایتی، با یک هارد 512 گیگابایت یا حتی با ظرفیت کمتر روبرو شوید.

برای فرمت هارد دیسک، باید اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید (هشدار: با انجام فرمت، تمامی اطلاعات مربوط به هارد برای همواره حذف خواهد شد)

1. روی درایو مربوط به هارد خود راست کلیک و گزینه Format را کلیک کنید.

2. در صفحه نو، File System را به FAT32 تغییر دهید. سپس در بخش انتهایی، گزینه Quick Format را انتخاب کنید. در صورت موجود نبودن گزینه FAT32، گزینه exFAT را انتخاب کنید.

3. روی Start کلیک نموده و منتظر باشید تا فرایند فرمت به اتمام برسد. این رویه معمولا از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد.

اگر پس از فرمت با تغییر مقدار فضای هارد روبه رو شده اید، هارد دیسک شما دست دوم بوده و بهتر است نسبت به تعویض یا مرجوعی آن اقدام کنید.

6. صدای ارتعاش

در کالاهای به نسبت قدیمی می توان از ترفند بررسی صدای ارتعاش به منظور تشخیص هارد دیسک اصل از تقلبی بهره برداری کرد. صدای ارتعاش در واقع به علت فعالیت سر یا هدِ 2.5 اینچی روی صفحه هارد دیسک به وجود می آید. به طور معمول زمانی که هارد کامپیوتر آغاز به چرخش می نماید، می توان صدای لرزش هارد را در زمان چرخش متوجه شد. اگر هیچ صدایی از هارد دیسک به گوش نرسد، می توان به تقلبی بودن هارد شک کرد.

با این حال، بررسی احساس ارتعاش هنگام چرخش هارد در زمان حاضر روش چندان مطمئنی برای شناسایی اصل یا تقلبی بودن هارد دیسک محسوب نمی گردد؛ چرا که سازنده های هارد دیسک کوشش نموده اند تا کاربرها صدای لرزش هنگام چرخش هارد را به آسانی به وسیله حس شنوایی خود احساس ننمایند. با این حال، این روش هم می تواند برای بررسی اصل یا تقلبی بودن هارد مورد استفاده قرار گیرد.

چند نکته ساده اما مهم درباره تشخیص هارد دیسک اصل از تقلبی

همواره به خاطر داشته باشید که شرکت های کلاهبردار و سودجو تنها می توانند شماره مدل (Model Number) را صرفا جعل نمایند. سریال نامبر (Serial Number) هارد دیسک ها به این راحتی قابل جعل کردن نیست؛ چرا که حداقل برای هارد دیسک های وسترن دیجیتال هر کالا تنها یک سریال نامبر منحصر به فرد دارد. اگر فردی هستید که مدام احتیاج دارید هارد دیسک های اکسترنال مختلفی را برای کارهای خود تهیه کنید، از دانلود و نصب نسخه کامل نرم افزار HD Sentinel غافل نشوید؛ چرا که این برنامه بدون ضریب خطا به شما اطلاع می دهد که هارد دیسک نصب شده روی سیستم کامپیوتر، دقیقا چه شرایطی از جنبه عملکردی و سلامتی دارد.

نکته مهم بعدی در رابطه با زمان انقضای گارانتی است. اگر زمان انقضای دستگاهی که خریداری نموده اید رسما مربوط به زمان گذشته است، می توانید به ریفر بودن هارد شک کنید. اگر چند ماه تا انقضای هارد دیسک به جای مانده، این احتمال وجود دارد که دستگاه آکبند باشد و شرکتِ فروشنده از زمان های خیلی گذشته نسبت به خرید هارد اقدام نموده و به تازگی پیروز به فروش هارد در داخل کشور شده باشد. بنابراین، حتما این نکته را هنگام خرید هارد دیسک مد نظر قرار دهید.

اگر یک هارد دیسک اکسترنال را خریداری نموده اید و هارد مورد نظر در هنگام کپی کردن فایل دچار فریز شده، این فرضیه را می توان مطرح نمود که هارد مورد نظر به علت خرابی بعضی از سکتورها از جنبه عملکردی دچار نقص شده است. آیا هارد مورد نظر ریفر است؟ با بررسی روش های تشخیصی که در این مقاله به آن اشاره نموده ایم، باید در پی پاسخ قطعی باشید.

اگر هارد دیسک اینترنال و اکسترنال پس از نصب به وسیله سیستم عامل مورد شناسایی قرار نگرفته اما چراغ دستگاه روشن شده، بهتر است در وهله اول خونسردی خودتان را حفظ کنید. در چنین شرایطی الزاما هارد دیسکتان دست دوم یا ریفر نیست. پیشنهاد می کنیم ابتدا کابل هارد و سپس پورت های سیستم کامپیوتری خود را چک کنید. در نهایت امر، هارد را به یک سیستم کامپیوتر دیگر متصل نموده تا از خرابی هارد خود مطمئن شوید.

در نهایت باید یک جمله کلیشه ای اما به شدت مهم را به خاطر بسپاریم؛ هیچ مقرون به صرفهی بی حکمت نیست و اگر با یک قیمت فوق العاده مقرون به صرفه از یک فروشگاه اینترنتی یا حتی حضوری روبه رو شده اید، سریع و احساسی تصمیم نگیرید. قطع به یقین هر شرکتی در ابتدا به سودِ خود فکر نموده و جیبِ مشتری هدف بعدی اش خواهد بود. بر همین اساس، حتما از فروشگاه های معتبر نسبت به خرید لوازم مورد احتیاج خود اقدام کنید تا پس از خرید، استرسِ اصل یا دست دوم بودن هارد دیسک شما را مدام آزار ندهد. هر چند، در این مقاله کوشش نموده ایم تمامی راهکار های تشخیص هارد دیسک اصل از تقلبی را به شما شرح دهیم.

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 روش تضمینی تشخیص هارد دیسک اصلی از تقلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 روش تضمینی تشخیص هارد دیسک اصلی از تقلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید