ایجاد بخش کودک در نخستین موزه وقفی کشور، بچه ها را باید با زبان قصه با موزه آشناکرد

به گزارش وبلاگ فروشندگان، محمد نوروزی، راهنمای موزه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره بخش نو کودک و نوجوان موزه ملی ملک، بیان کرد: کتابخانه و موزه ملی ملک، پیش از این نیز برنامه هایی را برای بچه ها و نوجوانان اجرا می کرد و همچنان ادامه دارد اما این موسسه بخشی مستقل برای بچه ها و نوجوانان نداشت.

ایجاد بخش کودک در نخستین موزه وقفی کشور، بچه ها را باید با زبان قصه با موزه آشناکرد

وی ادامه داد: تیم نو رئیس نو کتابخانه ملک سال گذشته تصمیم گرفت یک فضای فیزیکی وسیعی را در طبقه منفی یک با عنوان کودک و نوجوان برای این گروه سنی تجهیز کند. استفاده از گِل بهداشتی و تهیه کلاژ از سکه ها و ظروف، تمرین نقاشی و خوشنویسی، چاپ نقاشی روی پارچه، بازدید از دو اثر بازسای شده کلیله و دمنه و نخستین کتاب درسی تاریخ آموزش نوین در ایران وجود پازل های دوبعدی و سه بعدی و کامپیوتری ازجمله امکانات و خدماتی است که این بخش از موسسه برای کتابخانه و موزه ملی ملک برای بچه ها و نوجونان ارائه می هد.

نوروزی درباره ظرفیت های ارائه خدمات تخصصی موزه ای به بچه ها و نوجوانان با توجه به سختی کار و ثقیل بودن این فضا برای آنان گفت: برای آموزش به بچه ها و نوجوانان باید مخاطب شناسی کرد؛ زیرا بچه ها و نوجونان از ارائه اطلاعات تخصصی خسته می شوند. بچه ها عاشق مشارکت و قصه گویی و تجربه گری هستند؛ بنابراین زبان روایت برای بچه ها نیز باید ساده، کلی، کوتاه و در قالب قصه گویی باشد تا آن ها بتوانند مهارت های کلامی و بدنی خود را برای خلق اثر نو در یک محیط تخصصی پرورش دهند.

راهنمای موزه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با بیان اینکه معمولا برنامه های نو بخش کودک و نوجوان موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک همزمان با مهرماه شروع می گردد، گفت: در نیمه اول سال به علت تعطیلی مدارس و آکادمی ها بازدید بچه ها و نوجوانان از این موسسه بسیار اندک است؛ بنابراین در نیمه دوم سال کارگاه های اموزشی برای بچه ها و نوجوانان برگزار می گردد.

تقویت بخش کتاب های چاپی کودک و نوجوان کتابخانه ملک

نوروزی درباره ظرفیتی که هنوز در بخش کودک و نوجوان موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک استفاده نشده است، بیان نمود: بخش موزه ای همواره مورد استقبال بچه ها و نوجوانان و دانش آموزان قرار می گرفت اما با ایجاد بخش کودک و نوجوان مستقل در موزه ملی ملک، اکنون ضرورت تقویت و تجهیز بخش کتاب های چاپی کودک و نوجوان این موسسه نیز احساس می گردد.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت های دو بال کتابخانه و موزه ای در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک ازجمله در بخش کودک و نوجوان باید همزمان پیش برود، اضافه نمود: کتابخانه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در طبقه چهارم و پنجم و موزه های این موسسه در طبقه اول و دوم قرار دارند؛ البته بچه ها و نوجوانان علاوه بر بازدید از موزه؛ از بخش کتابخانه ای این موسسه نیز بازدید می نمایند تا با قواینن و نحوه درخواست، پیدا کردن کتاب و بعلاوه نحوه جست و جو و مطالعه کتاب در کتابخانه به وسیله کتابداران آشنا می شوند.

راهنمای موزه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با بیان اینکه نهادها مهدکودک ها و دانش آموزان برای بازدیدهای دسته جمعی می توانند با هماهنگی قبلی و ارائه معرفی نامه به صورت رایگان از بخش موزه ای و کودک و نوجوان موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک استفاده نمایند، بیان کرد: برای بازدیدهای موردی نیز بلیط های نیم بها برای بچه ها و نوجوانان تهیه می گردد و مخاطبان شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 صبح تا 15 عصر می توانند از این بخش و خدمات موزه ای استفاده نمایند.

نوروزی درباره برنامه های پراکنده ای که پیش از این موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برای بچه ها و نوجوانان داشته، گفت: برگزاری کارگاه ها و برنامه های آموزشی ثابت، براساس فعالیت سالن های موزه ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک مانند سالن سکه، سالن خوشنوسی، سالن خاندان غفاری (کمال الملک) سالن قلمدان از دیگر برنامه های این موسسه برای گروه کودک و نوجوان است که هرسال به صورت مداوم به نتاسب موضوع، در سالن های موزه ای مرتبط تشکیل می گردد.

راهنمای موزه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به برنامه های موقتی که به مناسبت برگزاری گالری ها و نمایشگاه های نو برای گروه سنی کودک و نوجوان در موسسه و کتابخانه موزه ملی ملک اجرا می گردد، اظهار کرد: اجرای برنامه های خاص به مناسبت روز جهانی کودک، هفته میراث فرهنگی یا دهه کرامت با موضوع بخش های موزه ای و نماشیگاهی ازجمله فعالیت های دیگری است که به صورت موقتی و متناسب با اجرای طرح های نمایشگاهی این موسسه برای بچه ها و نوجونان در طول سال برگزار می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "ایجاد بخش کودک در نخستین موزه وقفی کشور، بچه ها را باید با زبان قصه با موزه آشناکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد بخش کودک در نخستین موزه وقفی کشور، بچه ها را باید با زبان قصه با موزه آشناکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید