دومین دور از گفتگوهای مالی آمریکا، تایوان برگزار می گردد

به گزارش وبلاگ فروشندگان به نقل از رویترز، وزارت خارجه آمریکا از برگزاری دومین دور از گفتگوهای مالی واشنگتن-تایپه در روز دوشنبه اطلاع داد - ابتکار عملی که از سال میلادی گذشته در ادامه کارشکنی های آمریکا علیه چین باب شد.

دومین دور از گفتگوهای مالی آمریکا، تایوان برگزار می گردد

اعلام این خبر در حالی است که بیش از چند روز از ملاقات مجازی جو بایدن و همتای چینی نمی گذرد که طی آن رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که قصدی برای تحریک جریان های جدایی طلب تایوان ندارد و به اصل چین واحد پایبند می ماند.

اکنون واشنگتن مدعی است شراکت مالی با تایوان، بر مبنای تحقق سرمایه گذاری و تجارت دوجانبه، ارتباط مردمی و در دفاع از آزادی و ارزش های دموکراتیک مشترک انجام می گردد.

تایپه انتظار دارد که چنین گفتگوهایی به عقد توافق تجارت آزاد با آمریکا منجر گردد.

این در حالی است که بایدن بعد از ملاقات با شی جینپینگ همتای چینی، در اظهارنظری دوپهلو مدعی شد: قرار نیست اصلاً تغییری در سیاست خود ایجاد و (آنها را) به استقلال (از چین) تشویق کنیم. آنها- تایوانی ها- باید درباره این مسئله تصمیم بگیرند؛ نه ما. واشنگتن آنها را تشویق می نماید که دقیقاً مطابق با قانون مناسبات با تایوان رفتار نمایند (قانونی که در سال 1979 تصویب شد و رویکرد آمریکا در قبال تایپه را معین می نماید). این همان کاری است که ما انجام می دهیم. اجازه دهید آنها در این باره تصمیم بگیرند.

اظهارات اخیر بایدن دقیقاً منطبق بر همان رویکردی است که از آن با عنوان ابهام راهبردی تعبیر می گردد. آمریکا مدعی است تعهداتش در مقابل تایوان به این کشور اجازه می دهد تا به عنوان مثال برای توانمند سازی قابلیت های دفاعی تایپه، به آن سلاح نظامی بفروشد. با این حال، آمریکا هیچگاه آشکار اعلام ننموده است که در صورت وقوع یک حمله، به تایوان نیروی نظامی اعزام خواهد نمود.

این در حالی است که بایدن در ادامه سیاست عدم شفافیت در قبال این مسئله حساس، در مصاحبه ای که ماه گذشته با سی ان ان داشت؛ در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمریکا در صورت حمله احتمالی چین به تایوان، از تایوان دفاع خواهد نمود، گفت: بله، ما چنین تعهدی داریم.

اما کاخ سفید بلافاصله پس از این صحبت بایدن، گفت موضع آمریکا در مقابل تایوان تغییری ننموده است.

چین از تایوان به عنوان خط قرمز خود یاد می نماید و با قاطعیت به واشنگتن ثابت نموده که در صورت تخطی از احترام به اصل چین واحد، از نشان دادن واکنش مناسب ابایی نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دومین دور از گفتگوهای مالی آمریکا، تایوان برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین دور از گفتگوهای مالی آمریکا، تایوان برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید