فونیکس آریزو 6 جی تی به نمایندگی های مدیران خودرو رسید ، آنالیز فنی

به گزارش وبلاگ فروشندگان، فونیکس آریزو 6 جی تی جدیدترین سدان چینی بازار خودرو ایران است که این روزها بی سروصدا در نمایندگی های مدیران خودرو حضور دارد. این خودرو که در نمای روبرو یک کپی آشکار از محصولات لکسس است، از موتوری استفاده می نماید که پیش تر در خودروهایی نظیر فونیکس FX و تیگو 8 پرو وجود داشت. این خودرو چینی هشتاد و پنجمین سدان کامپکت پرفروش در بازار خودرو چین است.

فونیکس آریزو 6 جی تی به نمایندگی های مدیران خودرو رسید ، آنالیز فنی

بیت ران - محمد فتح اللهی - مدیران خودرو پیش تر سدان آریزو 6 پرو را تحت برند FOWNIX به بازار خودرو کشور ارائه می کرد. این خودرو از موتور 1.5 لیتری توربو بهره مند است که می تواند 147 اسب بخار نیرو فراوری کند. گشتاور آریزو 6 پرو 210 نیوتن متر است و شتاب آن هم به 10.5 ثانیه می رسد.

فونیکس آریزو 6 جی تی در حقیقت نسخه قوی تری از Arrizo 5 Plus است که در بازار ایران آن را به نام آریزو 6 پرو می شناسیم. این سدان چینی نخستین بار در سپتامبر 2022 (شهریور پارسال) به عنوان یک سدان اسپرت معرفی گردید. به لطف موتور قوی تر فونیکس آریزو 6 جی تی، شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو به 6 ثانیه رسید.

با توجه به احتمال بسیار بالای ورود سدان آریزو 8 به بازار خودرو ایران، مدیران خودرو میخواهد با فروش فونیکس آریزو 6 جی تی فاصله میان آریزو 6 پرو و آریزو 8 را پر کند.

فول ترین نسخه این خودرو در بازار خودرو چین، 99 هزار و 900 یوان قیمت دارد. این قیمت براساس شرایط تبدیل ارز امروز معادل 687 میلیون و 312 هزار تومان است. حال باید دید مدیران خودرو این سدان چینی را، چند با مشتریان ایرانی حساب خواهد نمود.

تعیینات فنی فونیکس آریزو 6 جی تی

فونیکس آریزو 6 جی تی با دو موتور در بازار خودرو چین حضور دارد. موتور نخست یک نمونه 1.5 لیتری (1498 سی سی) توربو به قدرت 156 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن متر است.

این موتور دقیقاً همان قوای محرکه ای است که فونیکس تیگو 7 هم وجود دارد. آریزو 6 جی تی 1.5 لیتری توربو نیرو و گشتاور خود را به وسیله یک گیربکس CVT به محور جلو منتقل می نماید که قابلیت شبیه ساز تعویض دنده 9 سرعته دارد.

اما موتور دوم یک نمونه 1.6 لیتری (1598 سی سی) توربو است که با کد SQRF4J16C شناخته می گردد. این موتور قادر است 197 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه نیرو فراوری کند. گشتاور خروجی آن نیز به 290 نیوتن متر می رسد که از دور 2000 تا 4000 در دسترس راننده قرار گرفته است. موتور GDi این خودرو نیازمند بنزینی با اکتان حداقلی 92 است.

نیرو و گشتاور این موتور به واسطه 7 سرعته دو کلاچه تـَر به محور جلو فونیکس آریزو 6 جی تی منتقل می گردد. نکته جالب درباره این موتور قوی تر آن است که شما نمی توانید در سال 2023 آریزو 6 جی تی را با چنین قوای محرکه ای بخرید.

یعنی Chery برای امسال میلادی، این سدان اسپرت را با چنین موتور در بازار خودرو چین نمی فروشد! حال که تعیین شد مدیران خودرو میخواهد فونیکس آریزو 6 جی تی را با موتور 1.6 لیتری توربو به بازار عرضه کند، می دانیم که تمامی مدل های وارداتی و مونتاژی محصول سال 2023 نیستند!

ابعاد، سیستم تعلیق و نکات مهم

سیستم تعلیق محور جلوی این خودرو از نوع MacPherson independent است. مک فرسون مستقل به این معنی است که هر چرخ خودرو به طور جداگانه به شاسی وصل شده است. این امر به اتومبیل امکان حرکت نسبت به هر چرخ به صورت مستقل از چرخ دیگر را می دهد. به بیانی دیگر، این سیستم تعلیق به راننده امکان می دهد تا در روبروه با تغییرات جاده و منحنی پیچ ها بهتر و سریع تر واکنش نشان دهد.

به خروجی های اگزوز فیک فونیکس آریزو 6 جی تی توجه کنید! خروجی اگروز اصلی در زیر سپر عقب است.

تعلیق عقب آریزو 6 جی تی Torsion beam non-independent است. تعلیق میله پیچشی نیمه مستقل را عموماً در خودروهای مالی مشاهده می کنیم. نه در سدان های اسپرت! این تعلیق نیمه مستقل، در صورتی که با فشار یا تغییر وزن خودرو روبرو گردد، ممکن است به شکل ناپایدار عمل کند و راحتی رانندگی را کاهش دهد.

این خودرو از لحاظ ابعاد و مقدار دارای طول، عرض و ارتفاعی برابر با 4710×1829×1490 میلیمتر است. فاصله بین دو محور آن نیز 2670 میلیمتر اعلام شد.

حجم مخزن سوخت فونیکس آریزو 6 جی تی 48 لیتر است و مصرف سوخت آن نیز 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شد. یعنی این سدان چینی قادر است (در شرایط کاملاً استاندارد) 727 کیلومتر را بدون توقف برای سوخت گیری پشت سر بگذارد. فضای صندوق عقب این خودرو 570 لیتر است و وزن خالص آن هم 1344 کیلوگرم اعلام شد.

امکانات رفاهی فونیکس آریزو 6 جی تی

پیش از هر چیز باید عنوان نمود که این سدان چینی با گارانتی 3 ساله یا 100 هزار کیلومتری به وسیله چینی ها قابل خرید است. آریزو 6 جی تی برای امسال میلادی فقط در چهار رنگ طوسی، نارنجی، سفید و سبز فراوری می گردد. در فضای داخلی همه نسخه های مقرون به صرفه و گران این خودرو هم شاهد تریم سیاه و نارنجی هستیم.

در بحث امکانات رفاهی باید به رینگ های 17 اینچی این سدان چینی اشاره نمود که با تایرهای 205/50 به دست مشتریان می رسد. ترمزهای ABS و EBD، سامانه های کنترل کشش و پایداری، TPMS و ایربگ سرنشینان جلو از امکانات ابتدایی این خودرو به شمار می روند.

اما ایربگ های جانبی و پرده ای فقط مخصوص نسخه های فول آریزو 6 جی تی است. سنسورهای پارک عقب و جلو در همه تیپ ها وجود دارد. اما هشدار برخورد کناری در تیپ فول این خودرو قابل مشاهده است.

دوربین 360 درجه، هشدار خستگی راننده و امکان انتخاب حالات رانندگی (اسپرت/اکونومی/استاندارد) هم جزئی از امکانات این خودرو هستند. البته ویژگی استارت/استاپ فقط در تیپ فول این خودرو وجود دارد. دو امکان ترمز پارک برقی و سامانه کنترل آغاز حرکت خودرو در سربالایی نیز در تمامی تیپ های آریزو 6 جی تی هستند.

تیپ فول این سدان چینی بعلاوه دارای رادار خطی، هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و ترمزهای فعال است. در تیپ های مقرون به صرفه قیمت آریزو 6 جی تی هیچ کدام از این امکانات وجود ندارند.

سانروف معمولی، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، امکان تعویض دنده از پشت فرمان (در تیپ فول)، نمایشگر 10.25 اینچی پشت آمپر، شارژر بدون سیم تلفن (در تیپ فول)، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی راننده (در تیپ فول) و نمایشگر لمسی 10.25 اینچی داشبورد از دیگر امکانات این خودرو به شمار می روند. این خودرو بعلاوه دارای چراغ های LED، سنسور باران و ایرکاندیشن اتوماتیک است.

فونیکس آریزو 6 جی تی چه مشکلاتی دارد؟

کافیست تا در وب سایت های مرتبط با خرید و فروش خودرو در چین، آغاز به جستجو درباره آریزو 6 جی تی کنید. هزاران نظر مختلف از خریداران مختلف درباره این سدان چینی برای مطالعه موجود است که بعضی از آنها بسیار جالب هستند.

یکی از خریداران این خودرو می گوید که صدای ورودی موتور به درون کابین زیاد است و چری در زمینه ایزوله کردن فضای داخلی، کم کاری نموده است.

خریدار دیگری معتقد است که هر باری که سوار این خودرو می شوید، باید استارت/استاپ موتور را خاموش کنید. وگرنه هزینه تعویض و تعمیر مجموعه استارت این خودرو حتی در نمایندگی ها بسیار زیاد است. این خریدار بعلاوه باور دارد که چراغ های LED این خودرو حتی در مقایسه با چراغ های هالوژنی بسیار ضعیف هستند. نور کافی ندارند و مساحت کمی را در جلوی خودرو، روشن می نمایند.

یکی از مهمترین نکاتی که ده ها خریدار این خودرو درباره آن اظهار نظر کردند، ترمزهای فونیکس آریزو 6 جی تی است. خریداران بر این باورند که ترمزهای این خودرو کارایی لازم را ندارد و پس از چندین بار استفاده، اسفنجی می گردد. از همین رو، ده ها کامنت با این موضوع می توانید بخوانید که باید به طور مداوم فاصله ایمنی را با خودرو جلویی حفظ کنید!

فونیکس آریزو 6 جی تی همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره شد، خودرو محبوبی در بازار خودرو چین نیست. کسب جایگاه هشتاد و پنجمی فروش در میان سدان های کامپکت دستاورد ارزشمندی نیست.

شاید باور این نکته بسیار مشکل باشد، اما بسیاری از کاربران چینی، از شباهت ظاهری این خودرو با محصولات لکسس احساس شرم می نمایند. یعنی حتی در چین هم دیگر کپی کاری امری غیر معمول است.

چینی ها در کشور خودشان می توانند به واسطه بازار آزاد، می توانند محصولات بهتری بخرند. اما همان چینی ها کاری کردند که ما دیگر نتوانیم به بازارهای آزاد دسترسی داشته باشیم.

کاتالوگ فونیکس آریزو 6 جی تی

واردات خودروهای دست دوم فقط مختص این افراد است / شرایط و ضوابط

غیبت ایران خودرو و سایپا در مرحله سوم سامانه یکپارچه فروش خودرو

مرحله سوم فروش یکپارچه خودرو تا چند روز آینده

مدیرعامل سایپا: ساندرو ایرانی سال آینده به بازار می آید

قیمت ساینا S سایپا دوباره افزایش یافت / ساینا S رقیب پژو پارس شد!

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با روشی نو به کار خود ادامه می دهد

منبع: بیت ران

به "فونیکس آریزو 6 جی تی به نمایندگی های مدیران خودرو رسید ، آنالیز فنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فونیکس آریزو 6 جی تی به نمایندگی های مدیران خودرو رسید ، آنالیز فنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید