قفل حرکت قطار ملی به دست شهرداری باز می گردد
به گزارش وبلاگ فروشندگان، محمد فرزی به خبرنگاران در مورد آخرین شرایط قطار ملی به عنوان یکی از طرح های کلان ملی گفت: در سال 1398 کل ساخت سیتم رانش یک رام قطار هفت واگنه در قالب یک قرارداد بین شرکت متروی تهران و حومه؛ با حمایت مالی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان به محققان جهاددانشگاهی محول شد.
مدیر پروژه سیستم رانش قطار ملی در جهاد دانشگاهی علم و صنعت ادامه داد: لازم به یادآوری است که علاوه بر جهاد دانشگاهی، شرکت واگن سازی تهران طراحی و ساخت بدنه و تجهیزات داخلی قطار شرکت مپنا طراحی و ساخت بوژی ها و شرکت تیوان ترمز طراحی و ساخت سیستم ترمر و دربهای قطار را بر عهده داشتند.
وی با بیان اینکه طراحی و ساخت قطار ملی تقریباً از تیرماه 98 به وسیله تمامی نقش آفرینان پروژه آغاز شد، گفت: قطار ملی مترو طی 18 ماه به ثمر نشست و در فروردین ماه 1400 رونمایی شد.
وی با بیان اینکه 85 درصد تجهیزات مورد احتیاج در ساخت این قطار مترو داخلی بوده و احتیاجی به واردت نیست، اضافه نمود: در حال حاضر تستهای حرکتی (سیر) قطار مطابق استانداردهای بین المللی به وسیله ناظران خارجی انجام گرفته و به تأیید رسیده است به نحوی که سیستم رانش، ترمز و تمامی ادوات آن طی 3-4 ماه هم به صورت بی بار هم با کیسه های شن در خط اصلی متروی تهران نیز تست شده است.
به گفته وی، این تست ها با موفقیت اجرا شده و ایرادات آن رفع شده است.
مدیر پروژه سیستم رانش قطار ملی در جهاد دانشگاهی علم و صنعت با تاکید بر اینکه اکنون توانایی ساخت و تأمین احتیاج کشور به وسیله مجموعه نقش آفرینان پروژه وجود دارد، گفت: اما با توجه به اینکه از فروردین 1400 ساخت این قطار به خاتمه رسیده شاهد خلف وعده های شهرداری در تأمین پرداختی های خود به ذی نفعان اجرای پروژه بوده ایم.
وی بیان کرد: بر اساس قرارداد، مبلغی بابت پیش پرداخت و مبلغی طی روند کار به پروژه و پیمانکاران پرداخت شده اما این پرداخت ها تکمیل نشده ضمن اینکه هنوز شهرداری برای خرید این قطارها اقدامی ننموده است.
فرزی تاکید نمود: واقعیت این است که مسائل مالی پروژه را کند نموده و بیش از دوسال است که حدود 50 درصد مطالبات مالی پیمانکاران و تأمین کنندکان قطعات پرداخت نشده است و همچنان پروژه معطل مانده و خرید واگن های تازه که بتواند جایگزین نمونه های فرسوده خارجی گردد در هاله ای از ابهام است.
مدیر پروژه سیستم رانش قطار ملی در جهاد دانشگاهی علم و صنعت با بیان اینکه بعلاوه شهرداری با مشاوران خارجی تسویه ننموده است، گفت: به نظر می رسد که تأخیر در پرداخت ها باعث شده کماکان مجوز مسافرگیری به وسیله ناظران خارجی صادر نگردد یا پیمانکاران پروژه سرعت لازم را برای نهایی سازی نظرات ناظران برای صدور مجوز مسافر گیری نداشته باشند.
فرزی با بیان اینکه مشکل طراحی؛ ساخت و تأمین قطعات برای ساخت این قطار ملی نداریم، گفت: با وجود بومی بودن این قطار و انجام طرح کلان ملی، مسائل مالی به گونه ای است که استفاده تجاری از این محصول ایرانی را با تأخیر روبرو ساخته است.
وی افزود: پرداختهای قرارداد ساخت از سوی شرکت متروی تهران و حومه تأمین نشده و قرارداد تازهی با عنوان تأمین 113 واگن هم که قرار بود بعد از فراوری قطار ملی آغاز گردد اجرایی نشده است.
مدیر پروژه سیستم رانش قطار ملی در جهاد دانشگاهی علم و صنعت با تاکید بر اینکه به نظر می رسد شهرداری واقعاً برنامه ای برای سرمایه گذاری روی این پروژه را ندارد و امیدوار است با خرید زمان منتظر یافتن سرمایه گذاری باشد که با واردات اقدام به جایگزین قطارهای فرسوده کند، گفت: در هر صورت قفل کار قطار مترویی ایرانی، پول است.
وی با بیان اینکه بر اساس براوردها، برای هر واگن یک میلیون یورو احتیاج است، گفت: تهران احتیاج به هزار واگن قطار مترویی دارد که امکان تأمین این قطار به وسیله سازندگان قطار ملی (با تکیه بر ظرفیت های داخلی کشور) در صورت تأمین مالی وجود دارد اما متأسفانه با تأخیر در تصمیم گیری و امروز و فردا کردن ها؛ باعث انباشتگی درخواست ها شده و نهایتاً خرید خارجی با فاینانس خارجی تنها راهکار سهل الوصول خواهد شد.
مدیر پروژه سیستم رانش قطار ملی در جهاد دانشگاهی علم و صنعت گفت: ما می توانیم بر اساس یه برنامه 3-4 ساله احتیاج متروی تهران را رفع کنیم.
وی با اشاره به ایده اجاره قطارهای دست دوم خارجی به وسیله شهرداری گفت: به نظر می رسد اصلی ترین علت این اقدام؛ این است که شهرداری توان سرمایه گذاری برای خرید واگن ندارد و می خواهد با اجاره واگن از سرمایه گذاران؛ سرمایه مورد احتیاج برای توسعه ناوگان را به هزینه های ماهیانه (اجاره) تقلیل دهد.
منبع: خبرگزاری مهر