چند قدم مانده به فیتور؟
به گزارش وبلاگ فروشندگان، خبرنگاران: بزرگترین رویداد گردشگری و صنایع دستی کشور طبق ادعای وزیر گردشگری و دیگر مسئولان کشور تا چه حد به فیتور اسپانیا یا نمایشگاه گردشگری برلین آلمان و کشورهای دیگر نزدیک شده است؟
هما حاصلی : شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از 18ام بهمن ماه (سه شنبه) شروع شده و تا 21ام بهمن ماه (آدینه) میزبان مدیران ،فعالان و علاقمندان صنعت گردشگری خواهد بود.
به گزارش توریسم ، سال گذشته عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری در مراسم افتتاحیه ،پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران را هم پای نمایشگاه بین المللی گردشگری اسپانیا دانسته و گفته بود که ما هیچ چیزی از آنها کم نداریم. پیش از این نیز مدیرکل اسبق بازاریابی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی در هتل لاله تهران گفته بود که این نمایشگاه تا چند سال دیگر می تواند هم رده نمایشگاه گردشگری برلین آلمان و کشورهای دیگر باشد. اما چنین چشم اندازی تا چه سالی محقق خواهد شد و مدیران و مسئولان این حوزه چه گامی برای رسیدن به این برداشته اند ؟
آیا نمایشگاه شانزدهم رضایت بخش تر از سال های گذشته خواهد بود؟ در شرایطی که صنعت زمینگیر شده گردشگری آخرین بارقه های امیدش را به چنین رویدادهایی گره زده آیا حضور شرکت ها و کسب و کارهای مختلف مرتبط با این حوزه در این نمایشگاه، فرصتی برای گردهمایی دوباره بازوهای گردشگری و دستاوردهای چشمگیر برای رونق دوباره این صنعت رقم خواهد زد؟
در خوشبینانه ترین حالت در صورتی که حداقل کاستی های دوره گذشته رفع شده باشد می توان امید داشت که با گام های رو به جلو حالا در حد نمایشگاه فیتور و برلین هم نشد حداقل نمایشگاه شانزدهم جرقه ای برای تحریک تقاضای سفر در این روزگار نامراد صنعت به گل نشسته گردشگری گردد.
در سال های گذشته هدفمند نبودن نمایشگاه و بی برنامگی در لایه های مختلف برگزاری آن انتقادهای قابل توجهی از سوی صاحب نظران را متوجه خود می کرد.
در نمایشگاه های دوره های قبل آنچه ارائه می شد واقعیت سفر نبود ضمن آنکه احتیاج سنجی مخاطب نیز هرگز در نظر گرفته نمی شد. باید به این موضوع تامل کرد که نمایشگاه گردشگری تا چه میزان می تواند احتیاج مخاطب را جوابگو باشد؟ اصلاً بازتماشاماینده آن چه کسانی هستند آیا مردمی هستند که در پی تفریح می گردند یا مردمی که واقعاً می خواهند با ورود به نمایشگاه گردشگری برای سفرهای خود برنامه ریزی نمایند؟ تا چه حد غرفه ها می توانند مخاطبان را ترغیب به سفر نمایند ؟ اصولاً این نمایشگاه چقدر می تواند برای بازتماشاماینده دستاورد داشته و تقاضای سفر را تحریک کند؟ از آن سو غرفه داری که با صرف وقت و هزینه در چنین رویدادی شرکت نموده است چه چیزی عایدش خواهد شد ؟
آیا متولیان سفر و صنایع دستی استانهایی که در این گردهمایی جمع شده اند می تواند به بازتماشاماینده بگویند چطور و کجا سفر کند.
آیا در دوره های گذشته نظرسنجی از مخاطبان اجرا شده تا با دانستن ذائقه آنها متولیان بدانند این نمایشگاه چطور می تواند به مردم در حوزه سفر یاری کند؟
عدم وجود نقشه راه برای تماشا همه غرفه ها و سالن ها مراجعین را سردر گم می کرد چرا که به قول یکی از منتقدان نمایشگاه سال گذشته برنامه ریزی برای بازتماشامایندگان نباید تنها به دادن نقشه نمایشگاه معطوف گردد. بلکه منظور این است اگر کسی به نمایشگاه می رود، باید بداند درهر سالن چه چیزی را خواهد دید. بنابراین صرفاً دانستن نام شرکت ها یا استان ها برای هدایت بازتماشاماینده ها کافی نیست.
در روره قبل از ساعت بازدید از نمایشگاه گرفته که امکان حضور در ساعات اداری را برای شرکت نمایندگان سخت ساخته و ترافیک نیز مزید دلیل می شد بی نظمی در برنامه های نمایشگاه از جمله سر و صدای زیاد برنامه های آئینی و پایکوبی ها تبادل نظر بین غرفه داران و مخاطبان را سخت ساخته و امکان کارهای تخصصی و مذاکرات تخصصی را محدود می ساخت. متاسفانه نشست های تخصصی نیز تحت شعاع بی برنامگی ها هدفمند نبودن قرار گرفته و نمی توانست آن طور که باید و شاید مثمر ثمر واقع گردد.
در مورد غرفه های صنایع دستی و غذای محلی نیز مخاطب بیشتر شاهد حضور در بازارچه ای بود که اصولا برنامه ای برای معرفی خود ندارند و به فروش اسنک و آجیل و محصولاتی نازل محدود می شدند. حضور خوراکی های بومی و نیز صنایع دستی اصیل و شناسنامه دار بسیار کمرنگ بود و مخاطب تنها گشتی بین غرفه ها زده و آن طور که باید و شاید ارتباطی بین متولیان و مخاطبان این حوزه صورت نمی گرفت.
به هر تقدیر انتظار می رود که نمایشگاه سال جاری چه از لحاظ کیفی و چه کمی در طرازی بالاتر از سال گذشته بوده و متولیان با برنامه ریزی های منسجم و جدی تر گام هایی رو به جلو در جهت رسیدن به سطح نمایشگاههای گردشگری بین المللی دنیا برداشته باشند.
چنانچه علاقمند به حضور در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران هستید می توانید از روز سه شنبه 18 الی 21 بهمن ماه از ساعت 9 الی 17 به محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران مراجعه و به دورهمی خانواده بزرگ گردشگری ایران بپیوندید!
لازم به ذکر است سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران نیز با حضور فعالان صنایع دستی، تولیدنمایندگان، صادرنمایندگان، پیشکسوتان و دانشجویان از 18 تا 21 بهمن ماه 1401 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می گردد.
منبع: توریسم آنلاین