با توجه به سن تان چقدر باید بخوابید؟ با چه ترفندهایی خواب خوب کافی داشته باشیم؟

به گزارش وبلاگ فروشندگان، دقیقا مانند خوردن، آشامیدن و تنفس، خواب هم بخشی اساسی از زندگی است.

با توجه به سن تان چقدر باید بخوابید؟ با چه ترفندهایی خواب خوب کافی داشته باشیم؟

همه حیوانات هم به خواب می فرایند؛ البته با تغییراتی که گاهی جالب است. مثلا، یک دلفین با چشم باز می خوابد و هر بار فقط نیمی از مغز او چرت می زند. شاید به این خاطر که دلفین ها هنگامی که در آب هستند؛ برای نفس کشیدن باید تا حدی هوشیار باشند.

گورخرها گاهی اوقات در حالت ایستاده می خوابند تا در صورت احتیاج به فرار، سریع بیدار شوند و شکار نشوند و خفاش ها وارانه می خوابند.

وقتی فردی در خواب است؛ شاید این طور به نظر برسد که کاملا خاموش است و هیچ کاری انجام نمی دهد. اما این باور درست نیست و مغز و بدن شما هنوز فعال است و اتفاقا در خواب دارند کارهای مهمی انجام می دهند. مانند سازمان دادن سلول های عصبی، تنظیم هورمون ها، ترمیم سلول ها و پاک سازی سموم!

به ویژه، مغز شما شلوغ است و به شما یاری می نماید در خواب کارهای زیادی انجام دهید. از جمله، پردازش اطلاعات و خاطرات، کسب ایده ها و چشم اندازهای خلاق یا یادگیری مهارت های جدید!

خواب به شما یاری می نماید یاد بگیرید، رشد کنید و پیروز شوید. همه این فرآیندها به زمان احتیاج دارند.

به همین دلیل است که نوزادان برای سه ماه اول زندگی خود به 14 تا 17 ساعت خواب در روز احتیاج دارند. نوزادان بیشتر از اینکه بیدار باشند؛ باید بخوابند. دانش آموزان مدارس ابتدایی بین 8 تا 10 ساعت خواب احتیاج دارند و نوجوانان باید حداقل 9 ساعت بخوابند. تعداد ساعت خوابی که عظیم سالان احتیاج دارند؛ 7 الی 8 ساعت است.

مهم این است که نه تنها باید به اندازه کافی بخوابید؛ بلکه باید خواب باکیفیتی هم داشته باشید. باید سعی کنید در یک ساعت معین به خواب بروید و در یک ساعت معین از خواب بیدار شوید. حتی در آخر هفته ها هم باید این ساعت های خواب و بیداری را تنظیم و روی یک برنامه منظم خواب اصرار داشته باشید.

خواب خوب می تواند به شما در مدرسه، محل کار و ورزش یاری کند. خواب باعث افزایش سرعت و دقت حافظه می گردد و تاثیر زیادی در نواختن موسیقی و ساز یا خواندن آواز دارد.

خواب خوب به شما یاری می نماید سرحال و شاداب باشید. وقتی از فردی خواسته می گردد میزان جذابیت فرد دیگری را ارزیابی کند؛ معمولا افراد دارای استراحت و خواب کافی جذاب تر به نظر می رسند. داشتن خواب کافی و با کیفیت خوب به شما قدرتی می دهد تا با استرس های روزانه زندگی کنار بیایید و ارتباط بهتری با دوستان برقرار کنید.

ترفندهای عادت به خواب منظم

اگر مانند بسیاری از افراد، برای داشتن یک خواب خوب و کافی کوشش می کنید؛ ترفندهایی وجود دارد که به شما یاری کند خواب منظم تری پیدا کنید. اولین نکته، تنظیم یک برنامه خواب ایده آل و اصرار و تاکید به رعایت آن در هر روز است. می توانید هشدارهای مختلفی برای خودتان تنظیم کنید که مرتبا به شما یادآوری نمایند چه ساعتی باید به رخت خواب بروید و چه ساعتی بیدار شوید.

یک ساعت قبل از خواب، مشغول کارهای روزانه و روتین و بدون پیچیده ای باشید تا تمرکز ذهنی شما بیشتر معطوف به خواب باشد و مغز کاملا در آرامش و مثبت نگری قرار گیرد. می توانید در کنار یک چراغ کم نور، کمی مطالعه کنید یا درباره بهترین بخش های روزی که سپری شده حرف بزنید. همین طور، می توانید به اتفاق ها و نکات برجسته روز فکر کنید. سعی کنید از دیدن فیلم ها یا خواندن کتاب های ترسناک و درگیرنماینده ذهن پیش از خواب خودداری کنید.

صبح زود که سعی کنید به اتفاق خوبی فکر کنید که آن روز مشتاقانه منتظرش هستید. اجازه دهید خورشید یا چراغ های روشن داخل اتاق خواب باشند تا به مغز شما بفهمانند زمان بیداری فرا رسیده است.

اگر خواب کافی و با کیفیتی داشته باشید؛ نباید در طول روز احساس خواب آلودگی کنید و بیشتر روز سرحال و کاملا پر انرژی مشغول کار باشید. در این صورت است که عادت های خواب شما درست کار می نمایند؛ مانند تناسب اندام مناسب یا داشتن یک رژیم غذایی خوب. باید تمرین کنید در طول شبانه روز، یک برنامه منظم خواب داشته باشید تا یک عمر جواب بدهد.

منبع: یک پزشک

به "با توجه به سن تان چقدر باید بخوابید؟ با چه ترفندهایی خواب خوب کافی داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با توجه به سن تان چقدر باید بخوابید؟ با چه ترفندهایی خواب خوب کافی داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید