برنامه ریزی برای فراوری سوخت کم سولفور در بنادر

به گزارش وبلاگ فروشندگان، مدرس خیابانی گفت: پالایشگاهی توانسته سوخت کم سولفور را تامین کند و تا امروز تمامی سوخت مورد احتیاج ناوگان کشور از داخل تامین می گردد.

برنامه ریزی برای فراوری سوخت کم سولفور در بنادر

محمدرضا مدرس خیابانی در اولین همایش ملی آمایش سرزمین با تأکید بر دریا، سواحل و بنادر گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون 72 درصد تعمیرات ادواری شناور های خود را در داخل انجام می دهد؛ این امر می تواند در بحث آمایش سرزمینی مؤثر باشد و امیدواریم با ایجاد زیرساخت های منطقی تعمیرات تمامی شناور ها را در داخل کشور انجام دهیم.

وی اضافه نمود: کل تجارت دریابُرد در جهان 12 میلیارد تن است که هر ساله حدود 1.6 میلیارد تن رشد دارد و هر ماهه حدود یک میلیارد تن جابه جایی کالا سراسر جهان اتفاق می افتد.

مدرس خیابانی ادامه داد: با توجه به اینکه چندین سال است جابه جایی کالا به وسیله کانتینر صورت می گیرد در سال حدود 200 میلیون تی ای یو کالا به وسیله کانتینر جابه جا می گردد که (پیش بینی می گردد در سال 2022 حدود یک درصد نسبت به سال 2022 میلادی رشد صورت گیرد)و ممکن است رشد اندکی را در تجارت دریابُرد جهان ببینیم. بعلاوه در حوزه حمل فله تجارت دریابُرد در کل جهان تقریباً پنج میلیارد و 465 میلیون تن است.

وی با اشاره به فعالیت دفاتر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در منطقه ها جهان گفت: کشتیرانی از شرقی ترین نقطه جهان یعنی هند و چین تا غربی ترین نقطه جهان فعالیت دارد و کالا ها را از داخل ایران به مقاصد مختلف یا از خارج ایران به کشور های خارج ایران منتقل می نماید.

نائب رئیس هیئت مدیره گروه کشتیرانی گفت: با توجه به اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یک شرکت تحریمی است عمدۀ فعالیت های حمل ونقلی را خودش بر عهده دارد؛ بنابراین کشتیرانی در حوزه حمل کانتینر، حمل فله و فعالیت در دریای خزر، جابه جایی نیرو در دکل های دریایی و خدمات بندری و حمل و نقل ترکیبی نیز فعالیت می نماید.

مدرس خیابانی گفت: 3700 نفر از نیروی انسانی شرکت را دریانوردان تشکیل می دهند و مابقی نیرو ها در خشکی پشتیبانی دریانوردان را بر عهده دارند و فعالیت های تعمیرات، خدمات بندری و تأمین سوخت مورد احتیاج شناور ها را انجام می دهند.

وی ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را با عظمت توصیف کرد و ادامه داد: تنها یکی از کشتی های گروه در بخش کانتینری 140 هزار تن بار را در یک سفر جابه جا می نماید؛ این شناور ها مجموعاً 138 فروند و دارای پنج میلیون تن ظرفیت حمل انواع بار و 267 هزار تی ای یو کانتینر هستند و در بخش های مختلف کانتینری، فله بر، تانکر، فراساحل و ... فعالیت دارند در بخش حمل و نقل ترکیبی نیز گروه کشتیرانی دارای 1185 دستگاه واگن باری در انوع مختلف آن است.

او با بیان اینکه کشتیرانی در سال گذشته حدود 27 میلیون تن کالا جا به جا نموده است، توضیح داد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته علی رغم همه محدودیت های تحریمی رکورد حمل و نقل کالا را در تاریخ فعالیت خود شکست و در مقایسه با سال قبل 41 درصد رشد را به ثبت رساند.

وی با اشاره به عایدی 1.6 میلیارد دلاری شرکت در سال گذشته گفت: کلیه سوخت ناوگان کشتیرانی معادل 368 هزار تن از داخل کشور تامین می گردد این درحالی است که سوخت کم سولفور در داخل فراوری نمی شد و دشمنان کشور منتظر زمینگیر شدن ناوگان کشتیرانی بودند، اما به لطف الهی و همراهی وزارت نفت، پالایشگاهی در مرکز کشور توانست این سوخت را تامین کند که خوشبختانه تا امروز تمامی سوخت مورد احتیاج ناوگان کشور از داخل تامین می گردد.

مدرس خیابانی در مورد سهم گروه کشتیرانی از بازار حمل ونقل جهانی نیز بیان نمود: در شش ماهه اول سال جاری 13 میلیون و 810 هزار تن کالا جابه جا شده است که در مقایسه با سال گذشته حدود 4 درصد رشد داشته است. امیدواریم که این روند تداوم پیدا کند و بتوانیم از رکورد سال گذشته عبور کنیم و پیروزیت جدیدی برای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رقم بزنیم.

وی در ادامه اظهارات خود به موضوع کریدور شمال-جنوب و نقش گروه کشتیرانی در این کریدور پرداخت و گفت: سال گذشته و در جهت تقویت ناوگان گروه کشتیرانی در مسیر کریدور، با شرکت کشتی سازی صدرا شمال، قرارداد ساخت دو فروند شناور سه هزار تنی جنرال کارگو و دو فروند شناور رو- رو کانتینری را منعقد کردیم؛ اگر ساخت این چهار فروند کشتی به انتها برسد کشتی سازی صدرا به عنوان قطب ساخت شناور در شمال کشور نقش اساسی خواهد یافت و هر سال می تواند دو فروند شناور را به ناوگان کشتیرانی کشور اضافه کند.

وی ادامه داد: در جنوب کشور نیز در پی انعقاد قرارداد ساخت چهار فروند شناور اقیانوس پیما هستیم که قادر باشند 40 هزار تن کالا را جا به جا نمایند، کشتیرانی در حال حاضر دارای شناور های بزرگ اقیانوس پیما است، اما در پی این هستیم که شناور های با سایز میانه را به سازندگان داخلی سفارش دهیم.این مساله می تواند در توسعه منطقه خرمشهر بسیار مؤثر باشد.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ارتباط خوب این گروه با شرکت های دانش بنیان گفت: هم اکنون سالانه حدود 380 هزار تن سوخت مورد احتیاج ناوگان به جنوب کشور حمل می گردد، اما در میان مدت باید فراوری سوخت کم سولفور در جنوب کشور صورت گیرد؛ به همین منظور کشتییرانی جمهوری اسلامی ایران با همکاری شرکت های دانش بنیان در پی این است که فراوری سوخت کم سولفور در جنوب کشور کلید بزند.

مدرس خیابانی در مورد فراوری کانتینر مورد احتیاج ناوگان در داخل کشور نیز توضیح داد: کانتینر ابزاری مهم برای حمل کالا محسوب می گردد و احتیاج بود که در داخل ساخته گردد بنابراین پیروز شدیم از سال گذشته ساخت کانتینر در داخل کشور را با همکاری صنایع داخلی شروع کنیم.

وی رقابت پذیر ساختن صنایع داخلی را مهم ارزیابی کرد و اضافه نمود: این موضوع بسیار برای گروه کشتیرانی مهم است به همین دلیل در بخش فراوری کانتینر، به منظور حمایت از صنایع، کانتینر ساخت داخل را گران تر از مشابه خارجی تهیه کردیم. بعلاوه برای ساخت شناور در داخل هم تمام همراهی های لازم را انجام دادیم و از نظر طراحی و مهندسی یاری ها لازم را در اختیار صنایع قرار دادیم تا ساخت شناور و کانتینر را در داخل کشور به انتها برسانیم.

نائب رئیس هیئت مدیره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره مسیر های مختلف تعریف شده برای توسعه فعالیت های گروه کشتیرانی به توسعه مسیر هند و چابهار اشاره نمود و گفت: امیدواریم ریل چابهار به زاهدان هرچه زودتر آماده گردد تا مسیر کریدور شمال - جنوب بدون هیچ وقفه ای از هند به چابهار و سپس بندر امیرآباد در شمال کشور و پس از آن به کشور های حوزه دریای خزر عملیاتی گردد.

وی با بیان اینکه گروه کشتیرانی در بخش بندری نیز فعال است، گفت: در راستای تقویت فعالیت ها در دریای خزر و بعلاوه توسعه حمل و نقل کالا به وسیله کریدور شمال-جنوب راهبری بندر سالیانکا در روسیه را با سرمایه گذاری ده میلیون دلاری در اختیار گرفتیم که به این ترتیب بخشی از کالا های صادراتی کشور را به وسیله این بندر به شمال روسیه منتقل کنیم. البته امیدواریم روسیه هم سرمایه گذاری های لازم را انجام دهد تا کریدور شمال- جنوب تکمیل گردد و بتوانیم کالا های خود را از این مسیر به اروپا نیز ارسال کنیم.

مدرس خیابانی در مورد مقاصد خارجی گروه کشتیرانی توضیح داد: ونزوئلا، برزیل و آفریقا از جمله مقاصدی هستند که ما کالا ها را جابه جا می کنیم و در این حوزه فعالیت های اساسی داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون کلیه نیرو های فعال بر روی شناور های ناوگان، ایرانی هستند توضیح داد: این در حالی است که تا دو سال اخیر حدود 700 نفر از دریانوردان ناوگان خارجی بودند که خوشبختانه با همکاری مؤسسه آموزشی کشتیرانی امروزه ما نیروی خارجی فعال بر روی ناوگان نداریم.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود: گروه کشتیرانی به هیچ عنوان از سوخت یارانه ای استفاده نمی نماید و سوخت را به قیمت جهانی و گاهی بالاتر از قیمت جهانی از داخل تهیه می نماید و تقاضای ما این است که سوختی که از داخل تهیه می کنیم به قیمت جهانی باشد.

وی در مورد برنامه جامع پنج ساله گروه کشتیرانی در حوزه توسعه ناوگان نیز گفت: هم اکنون دارای 137 فروند شناور هستیم که امیدواریم در انتها برنامه پنج ساله به تعداد 186 فروند شناور دست پیدا کنیم و ظرفیت شناور های ناوگان به 6 میلیون تن برسد که با توجه به سرمایه گذاری حدود دو میلیارد دلاری که برای این منظور انجام شده است امیدواریم به اهداف برنامه دست پیدا کنیم.

مدرس خیابانی توضیح داد: توجه به کریدور شمال-جنوب رویکردی است که در دستور کار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و با توجه به اینکه حمل و نقل از این کریدور ترانزیتی منافع بزرگی را برای کشور در پی خواهد داشت، گروه کشتیرانی در شرق هند دفتری را در همین خصوص ایجاد نموده است. بعلاوه خطوط منظمی بین هند و چابهار ترسیم شده است. این مسیر از نظر زمانی 40 درصد و از نظر هزینه 30 درصد به نفع صاحبان کالا خواهد بود.

وی با بیان اینکه کریدور شمال- جنوب کریدوری استراتژیک برای جهان است گفت: نقش دیپلماسی در تمام عرصه ها در این میان بسیار مهم است و امیدواریم که گروه کشتیرانی را در این خصوص یاری نمایند تا نقش خود را به خوبی ایفا نماید. بعلاوه باید فرهنگ ترانزیت کالا در کشور توسعه یابد، روانسازی قوانین و مقررات گمرکی می تواند زمان معطلی کالا های ترانزیتی را کاهش دهد.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: اولویت به حمل بار با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خصوصاً در حوزه محمولات فله و پرداخت مشوق های صادراتی، ضروری است در قوانین و برنامه ها مورد توجه قرار گیرد.

مدرس خیابانی بعلاوه به اهمیت لایروبی بنادر اشاره نمود و اضافه نمود: امروز در دریای خزر با مشکل لایروبی روبرو هستیم، با توسعه دیپلماسی، بنادر روسیه و سایر بنادر نیز باید در این موضوع همراهی نمایند تا کشتی های بیشتری در حوزه حمل فعال شوند.

وی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه از سوی دولت محترم گفت: امیدواریم تصمیم گیری ها به گونه ای باشد که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نقشی اساسی در حمل محمولات داخلی داشته باشد. هم اکنون سهم کشتیرانی از حمل محمولات داخلی 22 درصد است که هدفگذاری ما برای افق پنج ساله رسیدن به سهم 36.4 درصد است.

وبلاگ فروشندگان مالی راه و شهرسازی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "برنامه ریزی برای فراوری سوخت کم سولفور در بنادر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی برای فراوری سوخت کم سولفور در بنادر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید