مختومقلی فراغی عامل اشتراک فرهنگی کشور ایران و ترکمنستان است

به گزارش وبلاگ فروشندگان، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در مراوه تپه، آیین نکوداشت و دویست و نودمین سالروز فراوری مختومقلی فراغی، دانشمند عارف و شاعر شهیر ایرانی ترکمن، با شعار همبستگی اجتماعی و هویت ایرانی اسلامی؛ با حضور معاون وزیر فرهنگ کشور ترکمنستان،سرکنسول کشور قزاقستان، استاندار گلستان، جمعی از نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی، علما و ائمه جماعت سنی و شیعه، جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی و مسئولان استانی و شهرستانی و اهالی فرهنگ و ادب و اقشار گوناگون مردم و مهمانان خارجی، عصر امروز در جوار آرامگاه این شاعر واقع در روستای آق توقای شهرستان مراوه تپه برگزار گردید.

مختومقلی فراغی عامل اشتراک فرهنگی کشور ایران و ترکمنستان است

هیئت ترکمنستانی پیش از شروع رسمی برنامه، باحضور بر سرمزار و آرامگاه مختومقلی فراغی و پدرش دولت محمدآزادی با اهدای گل و قرائت فاتحه به روح این دو چهره فرهنگی و ادبی ادای احترام کردند.

در ادامه برنامه پس از سخنرانی جمعی از مسئولان استان گلستان و اجرای آیین ذکر خنجر و شعرخوانی، معاون وزیر فرهنگ کشور ترکمنستان، ضمن ادای احترام به مختومقلی فراغی و پدرش دولت محمد آزادی که در آرامگاهی در جوار یکدیگر آرمیده اند و نیز قدردانی ویژه از میزبانی جمهوری اسلامی ایران و مسئولان و مردم استان گلستان، گفت: مختومقلی فراغی و مردم و فرهنگ ترکمن فصل مشترک دو کشور ایران و ترکمنستان است و ما همواره در پی توسعه روابط فرهنگی هستیم.

نورصحت نورمحمدویچ شیریموف، با ابراز خرسندی از اینکه به نام و یاد مختومقلی در کشورهای مختلف مراسم های یادبودی برگزار می گردد، ضمن ابلاغ پیغام و ادای احترام رئیس جمهور ترکمنستان به رئیس جمهور کشورمان، اضافه نمود: وطن پرستی، اتحاد و همدلی در آثار مختومقلی به چشم می خورد و این خود عاملی مهم است که بخواهیم در آینده برای اشتراک های فرهنگی قدم های مهم و مؤثرتری را برداریم.

سپس دبیر گروه ملی ترکمنستان در سازمان ملل متحد نیز ضمن قدردانی از میزبانی ایرانی و استقبال پرشور مردم،گفت: مختومقلی یک شاعر ترکمن بود اما کلام و اشعارش برای همه ملل است.

چنار تاجیونا رستمووا اضافه نمود: شخصیت و اندیشه مختومقلی، برای مناسبات آینده دو کشور به خصوص در حوزه روابط فرهنگی عاملی تأثیرگذار است و باید از این ظرفیت نهایت بهره را ببریم.

بعلاوه در این مراسم قربان نظر آتایف از دانشگاه دولتی ترکمنستان، گفت: معتقدم شعر فراغی ، کلامی برای همدلی و وحدت است و حضور ما به نشانه و تاکیدی بر ضرورت این وحدت و اتحاد است.

وی اضافه نمود: ما معتقدیم که ترکمن و ایرانی همواره پایدار و برادرند و برپایی چنین رویدادهایی نشان گر چنین دیدگاهی است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "مختومقلی فراغی عامل اشتراک فرهنگی کشور ایران و ترکمنستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مختومقلی فراغی عامل اشتراک فرهنگی کشور ایران و ترکمنستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید