آخرین بازماندهٔ مثلث تویوتا، پژو، سیتروئن!

به گزارش وبلاگ فروشندگان، هاچ بکی در کلاس A با اسانس یک کراس اوور جمع و جور شهری، چیزی همچون ساندرو استپ وی که تنها ظاهری زمخت پیدا نموده است. آیگو ایکس (یا Aygo X) در طراحی بدنه تا حد بسیار زیادی به کانسپت خود وفادار بوده است.

آخرین بازماندهٔ مثلث تویوتا، پژو، سیتروئن!

تویوتا برای اولین بار آیگو را در سال 2005 به عنوان بخشی از پروژه همکاری مشترک با گروه PSA در کنار برادرانش، سیتروئن C1 و پژو 107 به بازار عرضه کرد، اما با توجه به کناره گیری شریک فرانسوی از توسعهٔ خودروهای هاچ بک شهری کوچک، آیگو 2022 خودرویی کاملاً مستقل و نو است. تویوتا به عنوان یکی از معدود خودروسازانی است که هنوز در کلاس A خودرو سرمایه گذاری می نماید، اما این بار در قالب یک کراس اوور جمع وجور شهری نه هاچ بک!

طراحان تویوتا در دگردیسی طرح مفهومی به نسخهٔ فراوریی تلاشی چشمگیر داشته اند و در حالیکه بعضی جزئیات به علت محدودیت های فراوری کم رنگ یا حذف شده اند، اما Aygo X کراس هاچ بکی همچنان متفاوت و خاص است. رینگ هایی 17 - 18 اینچ تاثیر مثبتی بر تناسبات خودرو داشته و در عین حال، فاصله از زمین را 11 میلی متر (0.4 اینچ) افزایش می دهند.

استایل چهره و نماهای جانبی و پشت با ترکیبی مجذوب نماینده از خطوط و سطوح متقاطع و به لطف گارنیش های پلاستیکی دور گلگیرها که با رنگ بدنه مطابقت دارد، هماهنگ به نظر می رسد؛ هر چند به طور قطع مطابق نظر و سلیقه همگان نیست. چراغ های جلو و عقب با حجم پردازی سه بعدی و تمام LED دارای گرافیکی مدرن هستند و باند دور شیشه های جانبی DLO حسی اسپرت به خودرو می بخشد.

نمای روبه روی تویوتا آیگو ایکس

نمای عقب تویوتا آیگو ایکس

نمای جانبی تویوتا آیگو ایکس

جلوپنجره تویوتا آیگو ایکس

قبلی 1 از 4 بعدی

تویوتا Aygo X دارای انتخاب رنگ های جسورانه ای از جمله Cardamon ،Chilli ،Ginger و Juniper است که همگی با رنگ مشکی در ستون های B، سقف و قسمت عقب ترکیب شده اند. و البته نباید از نکته جالب در این خودرو یعنی جنس و مکانیزم سقف جمع شونده غافل شد که حسی متفاوت را برای سرنشینان ایجاد می نماید.

آیگو ایکس 2022 بر اساس پلت فرم GA-B تویوتا ساخته شده است که مشترک با یاریس و یاریس کراس نیز است، البته با اورهنگ های کاهش یافته! پس طبیعاً این خودرو جمع وجورترین مدل در خانواده تویوتا است با ابعادی به ترتیب طول 3700 میلی متر، عرض 1740 میلی متر و ارتفاع 1525 میلی متر، فاصله بین دو محور آن 2430 میلی متر و وزنی معادل 940 کیلوگرم. پلتفرم نو در مقایسه با نسل قبلی خود با طول 3455 میلی متر فضای داخلی بیشتری را برای سرنشینان فراهم نموده که این افزایش ابعادی معادل 235 میلیمتر است. فضای صندوق بار معادل 231 لیتر است که کاملاً بزرگتر از 168 لیتری نسل قبلی است و می تواند در صورت خواباندن جایگاه های ردیف عقب تا 829 لیتر افزایش است.

پس از آنالیز طراحی بدنه، با ورود به کابین با اتمسفری خاص و متفاوت روبرو میشویم. یک کنسول مرکزی بیضی شکل با نمایشگر لمسی در مرکز و ترکیب رنگی هماهنگ با بدنه، حسی کاملاً جوان پسندانه که تاکید اصلی تویوتا در این مدل بوده است را ایجاد می نماید. تمرکز اصلی طراحان به نظر بر روی صفحه نمایش لمسی 9 اینچی بوده که سیستم اطلاعات تفریح Toyota Smart Connect را با اتصال Android Auto و Apple ادغام می نماید. از دیگر ویژگی های طراحی کابین این خودرو می توان به فرمان سه پره اسپرت با دکمه های اصطلاحاً یکپارچه، نمایشگر کوچک روشنایی محیط کابین، شارژ بی سیم موبایل و سیستم صوتی JBL با چهار بلندگو با آمپلی فایر 300 وات و ساب ووفر 200 میلی متری در صندوق عقب اشاره نمود.

اما در بحث پکیج فضای داخلی و ارگونومی، جایگاه راننده 55 میلی متر بالاتر از نسخه قبلی است که باعث بهبود دید رو به جلو شده و به لطف افزایش زوایای ستون های A تسلط بیشتری به فضای مقابل دارید . مهندسان تویوتا بعلاوه عایق صدا را بهبود بخشیده اند و ادعا می نمایند که آیگو X در میان برترین های کلاس A خودرویی در بخش A واقع شده است. با این حال، به نظر می رسد فضای نشیمن و زانوی سرنشین عقب عالی نبوده ضمن آنکه بازشو پنجره های عقب به صورت لولایی است.

نمای داخلی تویوتا آیگو ایکس

نمای داخلی تویوتا آیگو ایکس

نمای داخلی تویوتا آیگو ایکس

قبلی 1 از 3 بعدی

از نظر ایمنی، تمامی نسخه های Aygo X به صورت استاندارد با مجموعه Toyota Safety Sense ترکیبی از سنسور دوربین تک چشمی و رادار موج میلی متری عرضه می شوند. ADAS شامل سیستم Pre-Collision (PCS) با تشخیص خودرو، تشخیص عابر پیاده در روز و شب، تشخیص دوچرخه سوار در روز، پشتیبانی کاهش برخورد، کروز کنترل هوشمند تطبیقی، یاری ردیابی بین خطوط و یاری فرمان اضطراری است که برای این مدل نیز عرضه می گردد.

در خاتمه، می رسیم به خاص ترین بخش در ایگو ایکس که مربوط به پیشرانه آن می گردد. چرا که برخلاف بسیاری از رقبایش این مدل با یک موتور 1.0 لیتری 12 سوپاپ بنزینی سه سیلندر تنفس طبیعی ارائه می گردد که 71 اسب بخار (53 کیلووات / 72 اسب بخار) و 93 نیوتن متر (68.6 پوند فوت) گشتاور فراوری می نماید تا در کنار یک گیربکس پنج سرعته دستی یا یک S-CVT اتوماتیک قدرت را به محور جلو ارسال نماید.

از آنجا که تویوتا آیگو یک کراس شهری کامپکت محسوب می گردد پس شتاب گیری عجیبی را نباید از آن انتظار داشت زیرا مدل گیربکس دستی شتاب 0-100 در 15.6 ثانیه و حداکثر سرعت آن 158 کیلومتر در ساعت است، در حالیکه اعداد برای S-CVT 15.5 ثانیه و 151 است. از نظر کارایی، تویوتا ادعا می نماید مصرف سوخت ترکیبی WLTP 4.7 لیتر در 100 کیلومتر با دستی و 4.9 لیتر در 100 کیلومتر با CVT است. انتشار دی اکسید کربن در سیکل ترکیبی 107 گرم در کیلومتر است.

آگهی های خرید و فروش خودروی تویوتا

منبع: بلاگ دیوار

به "آخرین بازماندهٔ مثلث تویوتا، پژو، سیتروئن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین بازماندهٔ مثلث تویوتا، پژو، سیتروئن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید