ترافیک سنگین نمایشگاه بین المللی روی دوش تهران

به گزارش وبلاگ فروشندگان، برگزاری نمایشگاه بین المللی در شمال تهران، قصه غم انگیزی است که گویا تمامی ندارد؛ هر بار که نمایشگاهی در این محل برگزار می گردد، شهروندانی که در این محدوده تردد می نمایند، در ترافیک سنگین می مانند. موضوعی که صدای رئیس شورای شهر تهران را برای چندمین بار در آورد.

ترافیک سنگین نمایشگاه بین المللی روی دوش تهران

وبلاگ فروشندگان- مهدی اسماعیل پور: بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان تهران از تاریخ پنج شنبه 12 تا یکشنبه 15 مرداد از 8 صبح تا 15 عصر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار گردید. در 4 روزی که این نمایشگاه تخصصی در جریان بود، ترافیک شدید و پر حجمی به این محدوده و معابر اطراف آن از جمله بزرگراه های مهمی چون چمران و مدرس تحمیل شد؛ ترافیک که نارضایتی شدید شهروندان را در پی داشت تا جایی که رییس شورای اسلامی شهر تهران از برپایی دوباره یک نمایشگاه پر مخاطب در محل نمایشگاه های بین المللی انتقاد کند و گفت: آدینه گذشته با اینکه سه روز تعطیلی بود و تعداد زیادی از مردم به سفر رفته بودند و شهر خلوت بود، فیلمی منتشر شد که مردم در راهبندان نمایشگاه صنعت ساختمان گیر نموده بودند.

انتقاد تند و صریح رییس شورای شهر

در یکصد و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران، چمران طی انتقادی تند و صریح از برگزاری مجدد نمایشگاه در محله سئول، گفت:نمایشگاه ساختمان نمایشگاه بسیار خوبی است و رشته تخصصی مان است، اما با وجود دعوت برای حضور در این نمایشگاه قهر نموده بودم و نرفتم و اعلام کردم تا زمانی که نمایشگاه های پر ازدحام دراین محل برگزار گردد به نمایشگاه نمی آیم. نمایشگاه خوبی هر ساله برگزار می گردد و سفرایی هم به نمایشگاه آمده بودند، اما چرا یک نمایشگاه بهتر به آنها نشان داده نمی گردد؟ نمایشگاهی که از سال های بسیار دور ساخته شده و امروز موجب ایجاد معضل برای شهروندان آن محدوده می گردد و ترافیک مصنوعی ایجاد می نماید که برای مردم ناراحت نماینده است. متاسفانه به رغم همه قول ها باز هم نمایشگاه های پر ازدحام در این محل گذاشته می گردد و مردم در ترافیک آن می مانند. به دوستانی که دوستشان داریم ولی آنها ظاهرا پول را بیشتر دوست دارند و آنجا را برای برگزاری نمایشگاه ها به صورت متری اجاره می دهند، می گوییم و درخواست می کنیم که برگزاری نمایشگاه های پر ازدحام در آن محل را متوقف نمایند. امیدواریم این تذکر کافی باشد ولی مسئله را دنبال خواهیم کرد و امیدواریم به نتیجه برسد.

ممنوعیت برگزاری نمایشگاه های پر مخاطب در سئول

سال 83 بود که شورای شهر تهران با هدف جلوگیری از ایجاد ترافیک های طولانی در خیابان های منتهی به نمایشگاه بین المللی تهران، قانونی را تصویب کرد که به موجب آن برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب در این محل ممنوع اعلام شد. شورای دوم در نهم تیرماه 1383 ماده واحده ای تصویب کرد که در آن تاکید شده بود:با توجه به مسائل و مسائل ترافیکی برگزاری نمایشگاه های مختلف در محل فعلی نمایشگاه بین المللی تهران برای ساکنان محلی و مسافرت های درون شهری در این منطقه و جهت جلوگیری از مسائل عدیده و روزافزون دیگر در طول سالیان متمادی ناشی از این امر، شهرداری تهران مکلف است از تاریخ اول مردادماه امسال(سال 1383) از برگزاری نمایشگاه درمحل مذکور جلوگیری کند. این موضوع در ادوار مختلف شورای اسلامی شهر تهران هم دنبال شد، از جمله در 21 آذر 1400 که شورای شهر ششم، یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه بین المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب را تصویب کرد.

ساخت نمایشگاه 136 هکتاری در سال 95

چهاردهم اردیبهشت 1395 بود که نمایشگاه 136هکتاری شهرآفتاب به وسیله شهرداری تهران در جنوب شهر تهران، کنار عوارضی آزادراه تهران - قم، با حضور رییس جمهور و شهردار وقت تهران به بهره برداری رسید. مطالعات و مقدمات مربوط به ساخت این نمایشگاه بین سال های 81 تا 87 در جریان بود و عملیات اجرایی این فضای نمایشگاه مجهز در سال 1390آغاز شد تا برگزاری تمام نمایشگاه های بزرگ و پر مخاطب مرکز به این نقطه در خارج از محدوده شهری مرکز منتقل گردد. نمایشگاه شهر آفتاب یک ورودی شرقی از مسیر اتوبان تهران - قم و یک ورودی دیگر به وسیله کمربند شهر آفتاب دارد. در واقع موقعیت جغرافیایی نمایشگاه شهر آفتاب به نوعی است که باعث ایجاد گره های ترافیکی نمی گردد. بعلاوه 30 فروردین 1395 ایستگاه مترو شهر آفتاب به عنوان بزرگترین ایستگاه متروی خاورمیانه به صورت جزیره ای و با مساحت 25 هکتار و سه برابر ایستگاه های معمولی باهدف تسهیل در تردد به نمایشگاه های بین المللی شهرآفتاب و در انتهای مسیر فاز نخست خط مترو تهران- پرند احداث شد تا به وسیله حمل و نقل عمومی هم دسترسی سریع و آسان و ایمن به نمایشگاه شهر آفتاب میسر گردد.

توسعه شهر آفتاب

با وجود مصوبات شورای اسلامی شهر تهران، تقریبا هرسال شاهد برگزاری نمایشگاه هایی از جمله همین نمایشگاه صنعت ساختمان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی در محله سئول هستیم. البته در سال های گذشته تعداد زیادی از نمایشگاه های پرمخاطب ازجمله نمایشگاه کتاب درمحل های دیگری ازجمله مصلی تهران، نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب و محل دائمی نمایشگاه تخصصی شهرداری تهران در مجاورت بوستان مصاحبه برگزار گردیده است. در تمام این سالها با وجود کوشش های مدیریت شهری، مخالفت و مقاومت وزارت صمت و نمایشگاه بین المللی تهران برای انتقال نمایشگاه ها به شهر آفتاب باعث شده تا این اتفاق نیافتد. آنها علت مخالفت خودشان را فراهم نبودن زیر ساخت ها، عدم استقبال سرمایه گذاران و مردم و دور و طولانی بودن مسیر عنوان می نمایند. عباس تقدسی نژاد مدیرعامل نمایشگاه شهرآفتاب در مصاحبه با وبلاگ فروشندگان از توسعه نمایشگاه شهر آفتاب در امسال اطلاع داد و می گوید:همواره یک بهانه برای عدم انتقال نمایشگاه ها به شهرآفتاب وجود داشته است، مثلا این که آنجا به لحاظ فضای نمایشگاهی نمی تواند پوشش خوبی بدهد که برای حل این موضوع با یاری شهردار و شورای شهر با اختصاص بودجه مطلوب، ساخت و ساز فضاهای نو را آغاز نموده ایم و تا بهمن ماه 36 هزار متر مربع دیگر به فضای نمایشگاهی اضافه می گردد تا در مجموع فضای نمایشگاهی شهر آفتاب به بیش از 60 هزار متر مربع برسد. بعلاوه ساختمان تجارت جهانی را هم داریم که امسال افتتاح خواهد شد.

او گفت: امسال را سال توسعه فضای نمایشگاهی در نظر گرفته ایم و با این توسعه، در نیمه دوم سال عملا تمام نمایشگاه هایی که در کشور برپا می گردد، قابلیت اجرا در سالن های نمایشگاهی شهرآفتاب را خواهد داشت. با ساخت بنای نو براساس استانداردهی به طور کامل آمادگی میزبانی از هر نمایشگاهی را داریم. در حال حاضر 25 هزار متر فضای مفید نمایشگاهی داریم و حدود 80 درصد نمایشگاه ها در کشور کمتر از 25 هزار متر مربع احتیاج به فضا و غرفه دارند و اگر امروز هم تمام نمایشگاه به شهرآفتاب منتقل گردد تا 30 هزار متر آمادگی داریم، اما در خصوص پوشش نمایشگاه های بزرگ نیز در سال آینده می توانیم میزبان نمایشگاه های بزرگ هم باشیم که به فضایی بیش از 50 تا 60 هزار مترمربع احتیاج دارد.

سرمایه 60 هزار میلیارد تومانی

تقدسی نژاد با اشاره به ترافیکی نمایشگاه بین المللی در تهران ایجاد نموده، می گوید:در نمایشگاه شهر آفتاب ظرفیت پارک همزمان 20 هزار خودرو وجود دارد. علاوه بر ایستگاه شهر آفتاب، از ایستگاه های شاهد و حرم امام(ره) هم مسافران با اتوبوس به محل برگزاری نمایشگاه منتقل می شوند. با افتتاح ایستگاه پرند شرایط برای انتقال مسافران به وسیله مترو بیش از گذشته تسهیل خواهد شد. 50 هکتار فضای سبز در شهر آفتاب داریم و به لحاظ فراوری برق و تهویه مطبوع هم در اینجا هیچ مشکل و محدودیتی نیست. تا به امروز نمایشگاه هایی مانند نوشت افزار و اسباب بازی در فضای مفید 25 هزار مربع در شهر آفتاب برگزار گردیده است. بعلاوه در نمایشگاه موتورسیکلت بازدید مردم از نمایشگاه رکورد دار شد تا معین گردد برخلاف آنچه که مطرح می نمایند اگر تبلیغات مناسب صورت بگیرد مردم مسئله ای برای تردد به نمایشگاه شهر آفتاب ندارند و اتفاقا استقبال خوبی هم از آن می نمایند. به هرحال باید یک بار برای همواره، تکلیف برگزاری نمایشگاه ها معین گردد و در همین رابطه دادستان کل کشور هم نامه ای به محمد مخبر معاون اول رییس جمهور نوشته اند.

او اضافه کرد: ارزش نمایشگاه شهر آفتاب حدود 50 تا 60 هزار میلیارد تومان است و باید از این سرمایه به درستی استفاده گردد. آنچه که معین است نمایشگاه شهر آفتاب از سال آینده توان برگزاری تمام نمایشگاه هایی که در کشور برگزار می گردد را دارد، آنهم بدون اینکه مسائل ترافیکی ایجاد کند. دوستان می گویند برای برگزاری نمایشگاه ها تا سرانجام سال و سال آینده با مجری قراردادها بسته شده است، اما نکته اینجا است که محل برگزاری نمایشگاه ارتباطی به این موضوع ندارد و می توان آن را تغییر داد. باید دید با توجه به این موضوع و پیگیری های اجرا شده از نیمه دوم سال و یا حداکثر سال آینده برگزاری نمایشگاه های مختلف در سئول و دیگر اماکن داخل شهر به خارج از شهر و نمایشگاه شهر آفتاب منتقل می گردد یا این دوگانگی و حتی موازی کاری در برگزاری نمایشگاه های مختلف ادامه خواهد داشت؟

منبع: همشهری آنلاین

به "ترافیک سنگین نمایشگاه بین المللی روی دوش تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترافیک سنگین نمایشگاه بین المللی روی دوش تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید