هشدار درباره ساخت کاروانسرای طلا و جواهر در مجاورت یک مسجد و حمام قاجاری در کرمان

به گزارش وبلاگ فروشندگان، ایسنا/ براساس گزارشات واصله، هشدار درباره ساخت کاروانسرای طلا و جواهر در مجاورت یک مسجد و حمام قاجاری در کرمان صورت پذیرفت.

هشدار درباره ساخت کاروانسرای طلا و جواهر در مجاورت یک مسجد و حمام قاجاری در کرمان

امید ابراهیمی، فعال میراث فرهنگی و مدیر عامل انجمن دیده بانان میراث کرمان گفت: چند وقتی است مال سازی و پاساژ سازی در بافت تاریخی کرمان توسعه یافته و حریم و عرصه بناها و بافت تاریخی را تحت شعاع قرار داده است. این جریان علاوه بر اینکه ضوابط میراث فرهنگی را زیرپا میگذارد، مسائل دیگری را هم بوجود می آورد.

او اضافه نمود: قرار است در مجاورت مسجد ملک با حدود هزار سال قدمت و بعلاوه در حریم حمام شیخ الاسلام که در لیست آثار ملی ایران ثبت شده اند، بازاری با عنوان کاروانسرای طلا و جواهر ساخته گردد. این کاروانسرا قرار است در زمین خالی که خانه های تاریخی آن قبلا تخریب شده است و در مجاورت مسجد و حمام تاریخی ساخته گردد. سوای آسیبی که ساخت کاروانسرای طلا به این دو اثر ملی وارد می نماید، بی توجهی به ظرفیت کاروانسراهای تاریخی است که به تعداد زیاد در همان محدوده وجود دارند و به حال خود رها شده و متروک و تخریب شده مانده اند، در حالی که با بازسازی و احیا میتوان این کاروانسراها را به چرخه مصرف بازگرداند.

این فعال میراث فرهنگی گفت: در نزدیکی محلی که برای ساخت کاروانسرای طلا و جواهر در نظر گرفته شده است، تیمچه عطارها و کاروانسراهای حاج مهدی، چهار سوق، حاج آقا علی، جر، هندوها و کوزه گران واقع شده است که همه آنها ثبت ملی شده اند، اما درحال تخریب هستند. از میان آنها کاروانسرای حاج آقا علی بالغ بر 60-70 حجره دارد که سال 1395 یک بار بازسازی و احیا شده و بعدها نیمه کاره به حال خود رها شده و اکنون متروک است و اطراف آن با گونی های آبی محصور شده است.

معلوم نیست چرا کاروانسرایی که درحال بازسازی بود، نیمه کاره رها شده است؟ این کاروانسرا آب انبار بزرگی دارد و آجرهای لعابدار آن شاخص و زیباست. میشد که این کاروانسرا را بازسازی و احیا کرد و با رعایت تمام ضوابط تغییر کاربری داد و از همین فضا برای کاروانسرای طلا و جواهر استفاده کرد و با ساخت یک کاروانسرای نو، باعث تخریب دو اثر ملی دیگر نشد.

ابراهیمی این پرسش را بیان کرد که چرا وقتی کاروانسراهای تاریخی در این تعداد در شهر کرمان وجود دارد، سرمایه گذارها به سمت احیای این بناها نمی روند و می خواهند یک کاروانسرای نو بسازند و تمام ضوابط و حریم آثار تاریخی موجود را زیرپا بگذارند؟ چرا کاروانسراهای تاریخی را به حال خود رها نموده اند تا متروکه و مخروبه شوند؟

این فعال میراث فرهنگی تاکید نمود: اولویت میراث فرهنگی و مسئولان شهری باید روی احیای کاروانسراها و بناهای تاریخی باشد تا به جای ساخت و سازهای نو در بافت تاریخی و تخریب حریم و منظر آثار تاریخی، از ظرفیت موجود استفاده نمایند، تا ماجرای قلعه دختر تکرار نگردد که در حریم این اثر تاریخی تکیه ای نو ساختند، در حالی که ده ها تکیه قاجاری به حال خود رها و متروک شده اند.

منبع: همگردی

به "هشدار درباره ساخت کاروانسرای طلا و جواهر در مجاورت یک مسجد و حمام قاجاری در کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار درباره ساخت کاروانسرای طلا و جواهر در مجاورت یک مسجد و حمام قاجاری در کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید